آرشیو شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۳۲۵۴
جهان
۷

جلسه جنجالی سنا برای تصویب صلاحیت قاضی منتخب ترامپ برگزار شد

بغض و ناله برای تصاحب کرسی

با پایان جلسه تحقیق کمیته قضائی مجلس سنای آمریکا درباره اتهام یک زن به قاضی منتخب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای عضویت در دیوان عالی، جمهوری خواهان کنگره اعلام کردند این کمیته جمعه صلاحیت برت کاوانا را برای پیوستن به عالی ترین نهاد قضائی ایالات متحده بررسی خواهد کرد. به گزارش بی بی سی، دونالد ترامپ و جمهوری خواهان ارشد مجلس سنا هم بار دیگر حمایت خود را از کاوانا اعلام کرده اند؛ در صورت تصویب صلاحیت کاوانا در کمیته قضائی سنا، مجلس سنا اعطای رای اعتماد به او را بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که کریستین بلازی فورد، استاد روان شناسی در کالیفرنیا، برت کاوانا را متهم کرده که 36 سال پیش در دوران دبیرستان به او تعرض جنسی کرده است. کاوانا این اتهام را رد می کند و کمیته قضائی سنا پنجشنبه در جلسه ای هشت ساعته به سخنان دو طرف گوش داد. در این جلسه دفاع برت کاوانا از حیثیت خود با بغض، داستان های نوشیدن مواد الکلی، رابطه خارج از عرف و فغان های تکذیب همراه بود.

کریستین بلازی فورد هنگام توصیف لحظات تعرض جنسی شکننده بود. بعد از استراحتی یک ساعته، کاوانا بر همان صندلی نشست و با بغض و فغان از «نام خود» دفاع کرد. او ضمن رد ادعاهای تعرض جنسی سعی کرد با کوباندن حزب دموکرات، نشان دهد که او قربانی کشمکش های سیاسی شده است. به همین دلیل، این جلسه دفاعیه بسیار پرتنش بود، آن قدر که چند بار سناتورهای جمهوری خواه با فریاد به روند جلسه اعتراض کردند. دونالد ترامپ، کاوانا را برای عضویت در جمع 9نفره قاضیان دیوان عالی آمریکا نامزد کرده است. تکیه بر این کرسی مادام العمر است و تایید کاوانا به معنی افزایش وزنه محافظه کاران در نهاد ارشد قضائی ایالات متحده است. رئیس جمهور آمریکا اما یک روز پیش از جلسه کمیته قضائی سنا هرچند از کاوانا دفاع کرده بود، اما با این حال اضافه کرد چنانچه نامزد او برای پست قضاوت در دیوان عالی مقصر شناخته شود، او می تواند نظرش را در مورد ادامه نامزدی او تغییر دهد.