آرشیو شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۳۲۵۴
روزنامه فردا
۱۶
تجربه دیگران

ادبیات اشغال

شصت ونهمین شماره ماهنامه سینما و ادبیات منتشر شد. در سینمای جهان این شماره به سینمای انگلستان و کارگردان شناخته شده آن ریدلی اسکات پرداخته شده که فلیم های هالیوودی جذابی ساخته است. در بخش سینمای ایران مجله در این شماره سینمای صنعتی را محور خود قرار داده و در میزگرد داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، حسن فتحی و جواد طوسی دلایل پانگرفتن سینمای صنعتی در ایران که می تواند به رونق سینما - تجاری و هنری- کمک کند، مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

بخش ادبی با دو پرونده در این شماره همراه است. موضوع بدیع و کمتربحث شده ادبیات اشغال که در میزگرد عنایت سمیعی، بهمن بازرگانی، امیرحسن چهلتن، کیهان خانجانی و یادداشت های احمد اخوت، شاپور بهیان، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، ابراهیم دمشناس و… مورد واکاوی قرار گرفته است. اشغال کشورها چه پیامدها و تاثیراتی بر هنر و ادبیات آنها می گذارد و تغییر و تحولاتی که در نتیجه این اشغال پیش می آید، چه دگرگونی هایی در حوزه های زبانی و روایی پدید می آورد. اشغال انواع گوناگون دارد که در بحث های این شماره به آن اشاره شده است.

دیگر پرونده بخش ادبی این شماره به موضوع مارکسیسم و ادبیات می پردازد. دقیقا روایت مارکسیستی از ادبیات، قرائت های چپ از امر ادبی، کی و کجا، در ایران به پایان می رسد یا افول پیدا می کند؟ پاسخ را در نشست اکبر معصوم بیگی، مشیت علایی، مجید مددی و خلیل درمنکی بخوانید. بخش هیروگلیف نسبت بین بیماری و ادبیات را تحلیل کرده است. در مقاله ای خواندنی، ژاک رانسیر سیر تحول ادبیات را در عرصه رمان با صورت بندی دو بیماری «هیستری» و «اسکیزوفرنی» - در آثار نویسندگانی مانند بالزاک، فلوبر و ویرجینیا وولف- واکاوی می کند. گفت وگوی اختصاصی سینما و ادبیات گفت وگوی خواندنی و متفاوت محسن خیمه دوز با سعید کنگرانی یک ماه قبل از فوت این هنرمند سینماست که از زاویه ای قابل تامل به گسست بازیگری قبل و بعد از انقلاب و مقوله بازیگری اندیشه وارد شده است.