آرشیو سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۵
ایران زمین
۲۰

امسال کمبود سیب آذربایجان غربی نخواهیم داشت

شیما جهانبخش

هر چند سرمای زودرس بهاره سبب سرمازدگی بخشی از محصول سیب آذربایجان غربی و کاهش تولید این محصول شده، اما با برنامه ریزی های انجام شده کمبود سیب در بازار وجود ندارد.

«اسمعیل کریم زاده»، مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه اظهار داشت: پیش بینی می شود، امسال 780 هزار تن انواع سیب درختی از باغ های بارور این استان برداشت شود. از این میزان سیب تولیدی 150 هزارتن سیب درجه یک، 300 هزارتن سیب ممتاز، 170هزارتن سیب درجه یک و 100هزارتن نیز سیب درجه سه است.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون و 150 هزار تن سیب از باغ های استان برداشت شد، اما امسال به علت بروز سرمای زودرس بهاره این رقم حدود 30 درصد کاهش خواهد داشت.هر چند امسال سال کم بار محصول سیب در استان است، اما کیفیت محصول نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و کشاورزان با افزایش قیمت خرید مشکلی در این زمینه ندارند.

کریم زاده با اشاره به افزایش 3 برابری قیمت خرید سیب، افزود: امسال سیب صنعتی و زیر درختی به قیمت 6 تا 7 هزار ریال خریداری می شود که با توجه به افزایش قیمت پیش بینی می شود شاهد مشکلی در بازار سیب زیردرختی مثل سال های گذشته نباشیم.

مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص مشکل بازار پس از تولید سیب در استان، گفت: هر سال بخشی از سیب زیردرختی تولیدی در کنار جاده های استان نگهداری می شد، اما سال گذشته این اقدام سبب بروز برخی مشکلات شد، از این رو امسال از دپوی سیب زیردرختی در کنار جاده ها جلوگیری می شود.وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 750 هزار تن سیب از کشور صادره شده که 50 درصد آن سهم آذربایجان غربی است. امسال با توجه به محدودیت های صادراتی رایزنی هایی انجام شده که باغداران در این زمینه مشکلی نداشته باشند.