آرشیو سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۱
جامعه
۱۸

12 هزار اسلحه در اختیار مردم قرار دارد

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: در بعضی از استان های کشور بیش از 12 هزار اسلحه غیرمجاز در اختیار مردم قرار دارد، اما متاسفانه قوه قضاییه عملکرد و سازوکار مناسبی جهت کنترل و مدیریت آنها انجام نداده است.به گزارش خانه ملت، یحیی کمالی پور افزود: اگر در هر حوزه ای خلآ قانونی وجود داشته باشد، باید بررسی و اصلاح شود.در کشور ما برای همه حوزه ها به اندازه کافی قانون وجود دارد و متاسفانه با 40 هزار قانون یکی از رکورد دارترین کشورها، در زمینه قانون گذاری هستیم، که برخی از آنها اجرایی نمی شود و برخی نیز ناقص اجرا می شود. وی عنوان کرد: اضافه کردن قانون چاره ای برای حل مشکلات این حوزه نیست، هرچند باید در برخی از موارد قوانین جدیدی تصویب کنیم، اما تنها قانون گذاری در حوزه جمع آوری سلاح های غیرمجاز و قاچاق اسلحه کمک چندانی به ما نخواهد کرد.

ما در رابطه با قاچاق اسلحه، حمل و نگهداری، خرید و فروش سلاح های غیرمجاز به اندازه کافی قانون داریم، اما متاسفانه کارایی و بازدارندگی کافی ندارند.

کمالی پور با اشاره به استفاده از سلاح در مراسم مختلف از جمله مراسم سوگواری و جشن ها در میان برخی اقوام، بیان کرد: برای برخورد با افرادی که در هر جایی از اسلحه استفاده کنند قانون وجود دارد. اما متاسفانه دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی با مصلحت اندیشی ها و واسطه گری ها باعث می شوند قوانین کارایی خودشان را از دست بدهند.

در بسیاری از مواقع افراد متخلف و مجرم ظرف مدت کوتاهی آزاد می شود یا در زندان همه امکانات رفاهی در اختیارش قرار می گیرد، این گونه عملکردها بازدارندگی قوانین را از بین می برند و ما شاهد تکرر جرم در این حوزه ها هستیم.

هرچند که قانون مجازات قاچاق اسلحه نیازمند اصلاح است، اما تنها راه کنترل قاچاق، حمل و نگهداری اسلحه اصلاح قانون نیست.