آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۳
زندگی: فناوری
۱۵

هشدار مرکز ماهر درباره برنامه های مرتبط با اینستاگرام

یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در ایران اینستاگرام است و گسترش استفاده از این شبکه اجتماعی در بین مردم برخی مسائل جانبی را نیز به همراه داشته است.

به گزارش جام جم و به نقل از پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (ماهر) این روزها برنامه های زیادی با نام های «فالوئریاب»، «لایک بگیر»، «آنفالویاب» و عناوین دیگر برای ارائه خدمات جانبی به کاربران اینستاگرامی در اینترنت منتشر شده است. در جریان تحقیقی که در این مرکز انجام شد، 200 نرم افزار همراه مرتبط با خدمات اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفت. از این میان حدود 90برنامه برای ارائه خدمات نیاز به ورود به حساب اینستاگرام کاربر داشتند. در طول تحقیق نزدیک به 40 نرم افزار همراه شناسایی شد که نام کاربری و گذرواژه اینستاگرامی کاربران را به روش های مختلف استخراج کرده و به سرور توسعه دهندگان ارسال می کردند.

همچنین بسیاری از نرم افزارهای همراه دیگر نیز با وجود این که به کاربر اطمینان می دادند به رمز عبور آنها دسترسی ندارند، ولی با استفاده از روش های برنامه های سارق، رمز عبور کاربران را استخراج می کردند. برای این دسته از برنامه ها شواهدی از ارسال رمز عبور به سرور خود برنامه ها مشاهده نشد و به همین دلیل این برنامه ها در فهرست برنامه های سارق ذکر نشده اند.

به کاربرانی که از این نرم افزارهای همراه استفاده کرده اند توصیه می شود ضمن حذف این برنامه ها نسبت به تغییر رمزعبور اینستاگرام خود اقدام کنند.