آرشیو دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۶
زندگی
۱۳

کتاب های حسی - لمسی نابینایان چه ویژگی دارند؟

کتاب هایی از جنس پارچه و دکمه

ابزارهای خیلی زیادی برای آموزش نابینایان وجود دارد. یکی از آن ابزارها که خیلی هم خاص است، کتاب های حسی- لمسی هستند. کتاب هایی که همه از جنس پارچه و دکمه اند و با هدف شناساندن درک درسی از دنیای اطراف خاص نابینایان طراحی شده است.

جنس همه کتاب های حسی -لمسی از کاغذ، پارچه، پلاستیک و حتی چوب است. کتاب ها با تکه های پارچه رنگی و به صورت برجسته هستند. کتاب ها با شکل های مختلف حیوانات، درخت و اشکال هندسی، دکمه و تلق هایی که بر روی آنها با خط بریل (خط مخصوص نابینایان و کم بینایان که با حس لامسه خوانده می شود و ویژگی آن هم برجستگی خط است.) نوشته و آذین شده است. ستاره اقتداری، مسؤول هماهنگی گروه حسی لمسی گروه هنرکده بادبادک، یکی از موسسه هایی که در زمینه کتاب حسی-لمسی کار می کند است. او درباره شروع به کار و ساخت کتاب به جام جم توضیح می دهد: ما از هفده سال پیش برای گروه های خاص کودکان کتاب می سازیم. کارمان را از شورای کتاب کودک شروع کردیم. همه چیز با آزمون و خطا انجام شد. ابتدا می خواستیم کتاب ها را برای گروه های خاص گویا کنیم. از ده سال پیش اما ساخت کتاب حسی- لمسی وارد مرحله جدیدی شد و تا هفت، هشت سال پیش که برجسته سازی انجام شد.

اقتداری تاکید می کند: رشد کردیم و تا این حد توانستیم بریل یاد بگیریم و خودمان کارها را انجام دهیم. در تهران تنها سه گروه این کار را می کنند: افراد نابینا هیچ تصوری از دنیای اطرافشان ندارند. ما باید فضا و جسمی ایجاد کنیم که از حیوان یا اشیا شناخت داشته باشند و این کار سختی است.

اقتداری مثال می زند: به عنوان مثال شما نزدیکی، دوری و حجمی را که یک حیوان دارد در نظر بگیرید. تمام اعضای بدن یک حیوان، مثلا پای یک حیوان در یک راستا که نیست، باید نزدیکی و دوری را برای او شبیه سازی و حجم و عمق را رعایت کنیم تا او با حس لامسه ای که دارد، درک درستی از واقعیت داشته باشد. آنها برای این که بتوانند کارشان را درست انجام دهند و درک درستی از واقعیت را به افراد با ویژگی های خاص نشان دهند، مشاوره هم می گیرند. از معلمانی که به دانش آموزان کم بینا یا نابینا آموزش می دهد و از هنرمندان هم مشاوره می گیرم. بسیاری از کتاب هایی که گروه درست کرده، جایزه بین المللی گرفته و جزو برگزیده هاست.