آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۷
رسانه
۵
یادداشت

از سرطان نترسیم خدا هوایمان را دارد

حسین محب اهری

:

تقریبا بیشتر مخاطبان می دانند در سال های اخیر با بیماری مهلک سرطان دست و پنجه نرم می کردم و همین بیماری باعث کاهش وزن شدیدم در ماه های اخیر شده است.

سرطان، بیماری خاص من نیست و بسیاری از هموطنانمان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از خانواده های ایرانی هم از دور یا نزدیک، یک بیمار اینچنینی داشته اند، بنابراین اگر بخواهم به موعظه برای بیماران سرطانی بپردازم کار درستی نیست.

تجربه ام می گوید در برابر بیماری های مهلک باید قوی بود و حواسمان باشد که خدا همیشه هست و آدمی باید بایستد و مقاومت کند و اگر این مقابله کردنمان با بیماری بدرستی انجام گیرد، نیمی از مسیر درمان را رفته ایم، بخصوص که در سال های اخیر و با پیشرفت پزشکی، داروهای موثری هم برای کنترل و توقف سرطان تولید شده است؛ بسیاری از این داروها به کشور ما هم می رسد، ولی به هر حال باید خدمات بیمه ای را آنقدر سامان داد که بیمه شدگان حتی یک ریال هم برای درمان سرطان نپردازند. البته که الان هم بیمه های تکمیلی بعد از ارائه فاکتورهای درمانی بخشی از هزینه ها را می پردازند، اما بهتر آن است بدون هرگونه کاغذبازی، کاری کرد که شهروندان بیمه شده حتی یک ریال هم بابت تامین دارو و درمان نپردازند.

هزینه های درمان بیماران سرطانی واقعا بالاست و این هزینه ها برای من هم کمرشکن بوده است، اما باز هم جای خوشحالی است که بخشی از هزینه ها توسط بیمه تکمیلی ارائه شده از سوی خانه تئاتر و بخشی دیگر توسط صندوق حمایت از هنرمندان، تامین شده است؛ اگر این حمایت ها هم نبود واقعا دوام آوردن در برابر این بیماری سخت بود. خوشحالم تا حد زیادی بر سرطان غلبه کردم و همین باعث شده اخیرا پیشنهادات بازیگری را هم با جدیت پیگیری کنم. حتی نام سرطان هم ترس و اضطراب را به عمق جان وارد می کند، ولی من سعی کردم نترسم و امیدم را یک لحظه از دست ندهم و خدایم را مدام به یاد آورم. زندگی، سخت است و اگر بیمار شویم این سختی دوچندان خواهد شد. به خاطر داشته باشیم خدا هوای بیماران را حتی بیشتر از آدم های سالم دارد چون از دیرباز گفته اند این ابتلائات خود نوعی آزمایش است؛ آزمایش اراده، آزمایش شجاعت و آزمایش خستگی ناپذیری! اگر روزی دچار بیماری مهلک شدیم، نترسیم و بکوشیم همه جانبه در برابرش بایستیم.