آرشیو چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۸
صفحه اول
۱
یادداشت

دست خالی آمریکا در 13 آبان

باید اقدامات و تصمیمات آمریکا را طی سال های گذشته و علیه ایران با وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم در یک راستا در نظر بگیریم. آمریکا پس از انقلاب اسلامی به دلیل قطع شدن منافعش در ایران، درصدد وارد کردن فشارها و ضربات مختلف با توسل به تحریم و روش های سیاسی، حتی حمایت از گروه هایی که بر علیه کشورمان اقدام می کردند بود.

در ادامه نیز اقدامی که آمریکا پس از خروج از برجام انجام داد در جهت ادامه همان فشارهایی بود که از ابتدای پیروزی انقلاب علیه کشورمان داشت. این کشور از همان ابتدای پیروزی ترامپ نیز فشارهای روانی بسیاری برای محدود کردن روابط ایران با سایر کشورها آغاز کرد.

بنابراین شاید بتوان ادعا کرد که 90 درصد فشارهایی که قرار بود آمریکا به ایران وارد کند در طول این مدت و از طریق اعمال فشار بر کشورهای دوست ایران همچنین افکار عمومی وارد شده است و شاید دیگر نباید انتظار تاثیر خاصی بعد از چهارم نوامبر داشته باشیم.

نکته دیگر این است که شاید به دلیل ساختارهای اداری اقتصادی، کشور ضربه پذیری هستیم و این موضوع می تواند موجب سوءاستفاده دشمنان ما قرار گیرد، از این منظر باید تحولات بزرگی در سازمان اداری کشور صورت گرفته، بدنه دولت، کوچک شده و همچنین وابستگی به نفت را به حداقل برسانیم تا به این ترتیب امکان سوءاستفاده آمریکا از شرایط به حداقل برسد.

رامین مهمانپرست

سخنگوی اسبق وزارت خارجه