آرشیو شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۴
صفحه آخر
۲۴
پرده نقره ای

جایزه دیگری برای اصغر فرهادی

بار دیگر کارگردانی که دوستش داریم

«ایران »: اصغر فرهادی از تک و تا نم یافتد، خاق و با پشتکار فیلم م یسازد و هما نقدر که برای نوشتن فیلمنام هها و ساختن آثار سینما ییاش وسواس دارد و قت م یگذارد و مو را از ماست بیرون م یکشد، در مسیر حضور در بازار و رویدا دهای جهانی سینما نیز کوشاست. با این اوصاف خبر م یرسد که پرافتخا رترین سینماگر ایرانی )با دو اسکار خارجی که برای فیل مهای جدایی و فروشنده دریافت کرده( در تاز هترین رویداد قرار است با عنوان سینماگر «نوآور » از جشنواره ویژنری 2018استکهلم نشان «اسب برنز » را دریافت کند. او با خلق آثار سینمایی متعدد و با حضور در بیش از یکصد جایزه سینمایی در کشو رهای مختلف جهان چهرهای دیگر از خلاقیت و سینمای ایران را به نمایش گذاشته است و انتظار سینماگران و همین طور مخاط بهای جهانی از سینمای ایران را بالا برده است. هرچند کسانی از فعالان سینمایی یا غیرسینمایی با نگاهی توام با سو ءظن و غی رمنصفانه به او و آثارش و فعالی تهایش مواجه م یشوند و با این همه آقای کارگردان ب یاعتنا به بغضها کار خودش را م یکند و راه خودش را میرود.

جایزه ویژنری ) Visionary Award ( پیش تر از وس اندرسون، پابلو لارین و آلخاندرو گونزالس ایناریتو به عنوان سینماگران «نوآور » یاد کرده و جایز هها یی را به آ نها اهدا کرده بود. به گزارش ایسنا، جشنواره فیلم استکهلم در خبر اهدای این جایزه به فرهادی نوشته است: «این جایزه به اصغر فرهادی تعلق م یگیرد زیرا او یکی از استادان برجسته سینما در دنیاست. او به شکل پیوسته مسائل معاصر و روزمره را در فیل مهایش بررسی میکند و تاثیر آ نها را در روابط نزدیک آدمها نشان میدهد. داستا نهای او به شکلی ظریف بین روشنفکری و رازآلودی در حرکتند؛ این حرکت به قدری طبیعی است که برای هی چکس دیگری قابل تقلید نیست. اصغر فرهادی بدون شک برای نسل جدید فیلمسازی در ایران بسیار ارزشمند است و به همان میزان برای دوستداران سینما در سرتاسر جهان. بنابراینافتخار بزرگی است که جایزه ویژنری 2018 استکهلم به او تقدیم شود. »

فستیوال فیلم استکهلم از هفتم تا هجدهم نوامبر )شانزدهم تا بیست و هفتم آبانماه( در سوئد برگزار خواهد شد.

فیلم «همه می دانند » آخرینساخته اصغر فرهادی که در آن ستارگانی چون خاویر باردم و پنه لوپه کروز بازی کرد هاند، در این فستیوال نمایش داده میشود.