آرشیو یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۵
فرهنگی
۸

رفیعی و شاهکاری دیگر از لورکا

علی رفیعی طراح و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران قرار است از آذرماه سال جاری نمایش «خانه برناردا آلبا» اثر فدریکو گارسیا لورکا را در تالار وحدت روی صحنه ببرد و حالا که دو ماه به اجرای این اثر مانده، ستاره اسکندری تهیه کنندگی نمایش «خانه برناردا آلبا» را برعهده گرفته است. اسکندری نزدیک به دو دهه به عنوان بازیگر با سابقه تئاتر با دکتر رفیعی همکاری داشته است.

رفیعی آخرین بار و در پاییز سال 94 نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» را در تالار وحدت به صحنه برده بود.او که در کارنامه خود تجربه موفقی از اجرای نمایشنامه های «عروسی خون» و «یرما» را دارد، با انتخاب «خانه برناردا آلبا» توانسته سه گانه نمایشنامه های فدریکو گارسیا لورکا را کامل کند.

«یک روز خاطره انگیز برای دانشمند بزرگ وو»، «عروسی خون»، «یادگار سال های شن»، «رومئو و ژولیت»، «شازده احتجاب»، «در مصر برف نمی بارد» و «شکار روباه» از جمله آثاری هستند که این کارگردان سخت گیر و بسیار وسواسی تئاتر طی سال های گذشته در عرصه تئاتر ایران به روی صحنه برده است.

رفیعی می گوید: «در قصه نمایش لورکا ما رفته رفته می فهمیم، کسی که در واقع عقیم بوده خود مرد است و یرما به دلیل حفظ آبرو و حفظ شرافت خانواده، نمی خواهد به شوهر پشت پا بزند. نمی خواهد به بنیاد خانواده پشت پا بزند، اما در عین حال ذره ذره از کینه مرد، مردی که نمی تواند او را بارور[و به تعبیری باور] بکند، پر می شود و این پر شدن به جایی می رسد که به قتل منجر می شود. این قصه ظاهری لورکاست، اما در باطن آن چیزی که لورکا دارد جست و جو می کند از این فراتر می رود. می خواهد زن که سمبل باروری است، اسپانیای زمان خودش باشد. اسپانیایی که درها و پنجره های خودش را به سوی مادر خودش - اروپا- بسته و در زندانی خودساخته زندانی است.»