آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۶
جهان
۲۲

خیز اردن برای فسخ قرارداد با رژیم اشغالگر

گروه جهان/ ملک عبدالله پادشاه اردن روز گذشته در پیامی اعلام کرد مایل است قرارداد صلح با رژیم صهیونیستی را لغو کند. این اظهار نظر در حالی مطرح شد که کمتر از شش روز به مدت زمان قانونی پایان قرارداد اجاره زمین های الباقوره و الغمر که حدود 25 سال پیش منعقد شد، باقی مانده است. همزمان با راهپیمایی مردم اردن برای عدم تمدید اجاره این دو روستا، پادشاه این کشور اعلام کرده این دو روستا اردنی هستند و اردنی هم خواهند ماند.

به گزارش رویترز، دو روستای الباقوره در شمال و الغمر در جنوب اردن در اشغال رژیم صهیونیستی هستند. الغمر منطقه ای مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحرالمیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال 1994 موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به اضافه الباقوره که در شرق رود اردن قرار گرفته است، به رژیم صهیونیستی اجاره داده شد.

الحاقیه توافقنامه وادی عربه بر ادامه اشغال این مناطق و بهره برداری رژیم صهیونیستی از آن به مدت 25 سال تاکید دارد که البته این مدت زمان قابل تمدید است. سال هاست کشاورزان اسرائیلی در این زمین ها به کشت محصول مشغول هستند اما در پی انتشار این بیانیه، به احتمال زیاد آنها از این منطقه بیرون فرستاده می شوند.

اکنون تلاش های پارلمان، احزاب سیاسی و سندیکاهای حرفه ای برای اعمال فشار بر دولت اردن جهت باز پس گیری این اراضی آغاز شده است. در همین راستا حدود 80 نماینده اردن یادداشتی را امضا کرده و به دولت ارائه کردند و طی آن خواستار اجرای توصیه های مجلس درباره لغو توافقنامه های مربوط به اجاره این اراضی به رژیم صهیونیستی شدند.