آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۶
ایران زمین
۲۰

دانشگاه کشاورزی ساری و «ولگوگراد» روسیه داروهای گیاهی تولید می کنند

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه های ایالتی وعلوم پزشکی «ولگوگراد» روسیه در قالب پروژه ای مشترک، داروهای گیاهی تولید می کنند.

«اسدالله تیموری»، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت و گو با ایرنا افزود: این همکاری مشترک براساس تفاهمنامه ای انجام می شود که مرداد ماه امسال به امضای استانداران دو منطقه رسیده و یکی از بندهای آن همکاری تحقیقاتی و علمی میان دانشگاه های دو استان بوده است.

وی گفت: در راستای اجرای این تفاهمنامه، پروژه مشترک تولید گیاهان دارویی با دانشگاه های علوم پزشکی و کشاورزی ولگوگراد تعریف شده که براساس آن محققان دو طرف در گام اول کارهای تحقیقی را روی گیاهان استان های شمالی ایران و ولگوگراد انجام می دهند.ابتدا محققان این دانشگاه ها گیاهان دارویی مناطق خود را از نظر اثرات و خواص دارویی مورد ارزیابی قرار می دهند و پس از آن چگونگی تولید انبوه دارو از این نوع گیاهان بررسی و وارد فاز تولید می شود. رئیس دانشگاه کشاورزی ساری با اعلام اینکه نتایج علمی و تحقیقاتی و روش های علمی مطالعه هم در این پروژه میان دو طرف مبادله می شود، گفت: این دانشگاه برای تامین نیروی محقق و پژوهشگر اجرای این پروژه علمی مشترک در سال تحصیلی جاری 10 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته گیاهان دارویی جذب کرده است. علاوه بر این دانشجویان، یک تیم از استادان دانشگاه کشاورزی ساری نیز تحقیق درباره گیاهان دارویی استان های شمالی کشور را پیگیری می کنند. تیموری، مدت زمان انجام مطالعات تحقیقاتی تولید دارو از گیاهان را 2 ساله اعلام و پیش بینی کرد در این مدت کار علمی و تحقیقاتی روی 300 گونه گیاه در استان های شمالی انجام شود. پس از انجام تحقیقات روی گیاهان و تولید دارو از آنها، این محصولات برای عرضه به بازارهای مصرف روانه می شود که برای این منظور دانشگاه کشاورزی ساری از ظرفیت چندین شرکت و بخش خصوصی استفاده می کند. در مازندران بیش از 2 هزار گونه گیاهان دارویی می روید که تاکنون 800 گونه شناسایی شده است.