آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۲
صفحه اول
۱
یادداشت

عوامل امیدآفرین درون زا

دکتر الهام امین زاده (استاد دانشگاه)

ایجاد امیدواری در جامعه مولفه های مختلفی دارد که باید به صورت جداگانه به آنها پرداخت.

تعامل نزدیک مسئولان با مردم را می توان از مهم ترین مولفه های ایجاد امید در جامعه عنوان کرد، چرا که به این ترتیب مسئولان ارتباط بیشتری با مردم داشته و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع دولت بر سر خدمت رسانی به مردم قرار می گیرند.

مولفه دیگر، محقق شدن وعده های دولت است و می بایست تمام وعده های مسئولان و دستگاه های اجرایی کشور تحقق یابد، چراکه عدم تحقق وعده ها موجب ایجاد نا امیدی می شود.

قانونمداری مسئولان از موارد دیگر ایجاد امید در جامعه است. قانون در بخش های مختلف تکالیفی برای شهروندان و دولت ایجاد کرده است و در صورت قانونمداری دولت، شاهد ایجاد امید در جامعه خواهیم بود.

بنابراین باید دولت در جهت تقویت این مولفه ها برای ایجاد امید در جامعه تلاش و کار بیشتری انجام دهد.

موضوع دیگری که دولت باید به آن توجه کند، نگاه به درون و تکیه بر ظرفیت های داخلی است.

چرا که حتی در صورت تعامل با کشورهای خارجی برای حل مشکلات باید به این نکته توجه داشت که یکی از مولفه های قدرت، توانمندی داخلی، اقتصادی، فرهنگی و سرمایه های انسانی در داخل است. باید در نظر داشته باشیم که بدون توجه به ظرفیت های عظیم در کشور تعاملات بین المللی هم می تواند تضعیف شود.

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در ارتباط با دولت و شهروندان مطرح می شود و خوب است در این مطلب به آن اشاره کرد پاسخگویی است به این معنی که نهادها و دستگاه های اجرایی کشور باید در خصوص عملکرد دولت در مقابل مردم پاسخگو باشند و شرایط و اقدامات انجام شده را برای مردم تشریح کنند. طبیعی است که رعایت این موارد، می تواند امید را در جامعه تقویت کرده و شرایط را برای فعالیت دولتمردان مهیاتر کند.