آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۲
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
دوات

خوشنویسی قجری در پاریس

هر چه غور کنند در فرهنگ و هنر ایران زمین، باز هم ناشناخته هایی هستند که می توانند آدمی را بر سر ذوق بیاورند؛ از شعر و ادبی که مولانا، حافظ و سعدی ماندگارش کرده اند تا موسیقی و بزرگانی چون ابوالحسن صبا و آوازخوانان بی بدیلش. برخی هنرهای ایران، منحصربه فردند و نمونه اش را در هیچ جای جهان نمی توان یافت. مثالش خوشنویسی است. دوران قاجار، قرن فزونی، کثرت خوشنویسی و انبوه خوشنویسان بزرگ است.

در همین راستا خانه فرهنگ ایران در پاریس با همراهی مدیر گالری دال، نمایشگاهی در فرانسه برگزار کرده تا هنر برجسته ایرانیان را پیش چشم جهانیان به نمایش بگذارد. علیرضا کیاکاظمی، مدیر گالری دال که آثار چهل خوشنویس ایرانی دوران قاجار را جمع آوری کرد و به فرانسه برد، درباره نمایشگاه برگزار شده، به جام جم می گوید: «در روزهای ابتدایی سال 1397، نمایشگاهی بسیار مفصل از هنر قاجار در موزه لوور شهر لانس در فرانسه برگزار شد، اما جای هنر خوشنویسی در این نمایشگاه خالی بود. با صحبت هایی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم نمایشگاهی متشکل از چهل اثر برجسته خوشنویسی ایران در دوره قاجار را در خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش بگذاریم.»

نمایشگاه شاهکارهایی از آثار هنری خوشنویسی به جا مانده از دوران قاجار با عنوان «قله های قلم» همزمان با برگزاری هفته فرهنگ های خارجی در پاریس، در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش عموم درآمد. 40 اثر از 40 خوشنویس در شیوه های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و تعلیق از هنرمندان صاحب نام و بعضا گمنام دوران قاجار، متعلق به مجموعه علیرضا کیاکاظمی که مورد توجه مردم اروپا قرار گرفت.