آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۲
فرهنگ: صنایع فرهنگی
۱۲

خبر

دردسر آمار برای تئاتر

خانه تئاتر در روزهای اخیر اقدام به انتشار آماری از وضعیت تئاتر کرده که با انتقاد رسانه ها روبه رو بوده است. حال روابط عمومی این موسسه به این شبهات پاسخ داده است و می گوید داشتن آمار بهتر از نداشتن آن است.

شهرام گیل آبادی در نشست «سازمان تئاتر آری یا نه» از چند اینفوگرافی در باب وضعیت کنونی تئاتر رونمایی کرد. در این اینفوگرافی ها آماری از تعداد فعالان تئاتری و یا فروش سال گذشته تئاتر در کل کشور دیده می شد. چندی بعد خانه تئاتر اقدام به انتشار این اطلاعات در رسانه های جمعی کرد تا اطلاعات به دست آمده اکنون به شکل عمومی در اختیار عموم قرار گیرد. خانه تئاتر در اعلام آمار و ارقام انتشاری از اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان منبع یاد می کند و معتقد است این اطلاعات در یک فرآیند مشترک تهیه و تدوین شده است.

اما اطلاعات منتشر شده از سوی خانه تئاتر چندان مورد توجه رسانه قرار نمی گیرد؛ بلکه رویه منتقدانه می شود که اطلاعات به دست آمده نه تنها دقیق نیست، حتی متناقض است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «از شفافیت تا آمارسازی در تئاتر؟!» می نویسد: «در یکی از این اینفوگرافی ها که به تعداد نمایش ها، تعداد اجراها و تعداد سالن های تئاتر کشور در سال 96 اختصاص دارد، آمده است: در سال قبل 6390 نمایش در 1292 سالن تئاتر سراسر کشور اجرا شده که در مجموع با 207 هزار و 900 اجرا، حضور بیش از پنج میلیون و 500 هزار نفر تماشاگر و درآمد 83 میلیارد و 688 میلیون ریالی رقم خورده است. در این آمار تعداد 873 نفر برای هر نمایش منظور شده و تعداد اجراهای هر اثر هم حدود 32 شب درنظر گرفته شده است و این از جمله نکاتی است که جای تامل دارد و دقت و درستی این آمار را زیر سوال می برد.»

نکته قابل توجه در جوابیه روابط عمومی خانه تئاتر است جایی که آنها معتقدند وجود آمار با درصدی خطا بهتر از نبود آمار است. اگرچه در دو مورد ذکر شده در این گزارش نشان می دهد که این آمار از درصد خطای بالایی رنج می برد.