آرشیو سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۳
رسانه: بین الملل
۸

بازرسان تسلیحات شیمیایی به دمشق می روند

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه از موافقت کشورش با بازدید بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی از دو پایگاه در سوریه خبر داد. مقداد، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما مثل قبل به سازمان منع تسلیحات شیمیایی اجازه بازدید از پایگاه ها در سوریه را برای یک هدف مشخص داده ایم و به هیچ وجه جلوی فعالیت این سازمان را نمی گیریم، بلکه به آن فرصت لازم را می دهیم.

وی در مراسم امضای کتاب «سوریه و شیمیایی؛ حقایق و اسناد» به قلم احمد عبدالسلام مرعی اعلام کرد این کشور هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نمی کند و به حفظ امنیت و صلح بین المللی پایبند است. مقداد گفت: این درحالی است که آمریکا از بمب فسفری در دیرالزور استفاده کرده و این موضوع نشان می دهد این کشور هر سلاحی را که در خدمت منافعش باشد، به کار می گیرد. تاکنون بارها کشورهای غربی، دولت سوریه را به استفاده از سلاح های شیمیایی متهم کرده اند . این درحالی است که چند سال پیش سوریه به بازرسان سازمان ملل اجازه داد تمام زرادخانه شیمیایی این کشور را بازرسی و طی مراحلی نابود کنند . ناظران می گویند برچسب استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه همیشه بهانه ای برای کشورهای غربی به رهبری آمریکا بوده است تا به این وسیله به بخش هایی از خاک سوریه حمله کنند و تروریست ها را نجات دهند. منابع خبری تاکنون بارها اسناد و مدارکی منتشر کرده اند که نشان می دهد گروه های تروریستی در سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده می کنند . روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد چند منبع مطلع نزدیک به سرکرده های گروه های تروریستی مستقر در ادلب سوریه به این خبرگزاری گفته اند تروریست های جبهه النصره بعدازظهر یکشنبه توسط یک کامیون، محموله ای حاوی گازهای شیمیایی کلر و سارین را از شهرک معره مصرین به منطقه

جسر الشغور واقع در حومه شمالی استان ادلب منتقل کرده اند. اقدامی که احتمالا در راستای پرونده سازی علیه نظام دمشق صورت گرفته است. این محموله شیمیایی شامل سیلندرهای گاز سارین و گاز کلر بود که با یک کامیون یخچال دار که مخصوص انتقال محصولات لبنی بود تحت نظارت کلاه سفیدها و با همراهی تعداد زیادی از تروریست های حزب ترکستانی به جسر الشغور منتقل شد. گفتنی است پیشتر در داخل یک کارگاه ساخت مواد شیمیایی گروه های تروریستی در شهرک ترمانین واقع در 15 کیلومتری مرزهای ترکیه انفجار بزرگی رخ داد.