آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۳۶
شهرستان ها
۷

برگزاری جشن خرمن در شهرستان میاندورود مازندران

ساری - خبرنگار کیهان: جشن خرمن (شکرگزاری) کشاورزان در امامزاده محمد روستای زید سفلی شهرستان میاندورود برگزار شد.

جشن خرمن (شکرگزاری) کشاوران همه ساله پس از برداشت محصول برنج به عنوان یکی از آداب و سنن در مازندران به ویژه روستاها در سال های اخیر احیا و برگزار می شود.

روستای زید شهرستان میاندورود یکی از روستاهای استان مازندران است که در چند سال اخیر جشن خرمن (شکرگزاری) در آن برگزار می شود.

در گذشته خرمن کوب به صورت سنتی و با اسب انجام می شد و در جشن خرمن نیز اسبی را به صورت نمادین بر روی دسته های شالی حرکت می دادند تا دانه های شلتوک از ساقه های آن جدا شود و سپس به وسیله لفا (چنگک دوشاخه) و فیه (پارو) که وسیله چوبی دسته بلند دیگری است دانه های شلتوک را از کاه ها جدا می کردند.

جشن خرمن یکی از جشن های سنتی شمال ایران محسوب می شود که مردان شرکت کننده در آن به اجرای برنامه های آئینی، چون سرنانوازی، خرمن کوبی (جینگا)، شکرگزاری و نیایش و رقص خرمن می پردازند.

برگزاری ورزش های بومی محلی مانند مسابقات کشتی گیله مردی، طناب کشی، پاچوب بازی، قیش بازی، لافندبازی، موسیقی محلی، نمایشگاه صنایع دستی و اقامه دو رکعت نماز به شکرانه نعمت خدا از جمله مراسم این جشن است.

گفتنی است اهالی روستای زید میاندورود و مردم روستاهای مجاور، و استان، مسافران و گردشگران از سراسر کشور از این جشن استقبال خوبی کردند.