آرشیو پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۴۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
عطف

نقش عجیب یک رمان در تاریخ سینما

گاردین روایت جالبی منتشر کرده درباره جوزف کنراد، رمان نویس و اورسن ولز فیلمساز. لابد فکر می کنید در این روایت هم رابطه بین یک فیلمساز و یک قصه نویس طبق معمول به اقتباس سینماگر از اثر نویسنده مربوط است اما باید بگوییم دست کم در این مورد بخصوص اشتباه می کنید. اتفاقا ماجرا به چنین رابطه ای هیچ ربطی ندارد و برعکس از شکل نگرفتن این ارتباط است که این روایت عجیب پدید آمده است.

اقتباس از رمان «دل تاریکی» نوشته جوزف کنراد اولین پروژه سینمایی اروسن ولز بود، فیلمی که به دلایل گوناگون ساخته نشد و البته شرایط را برای ساخت یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما فراهم کرد. روایت گاردین که خبرگزاری ایسنا آن را ترجمه کرده این گونه است: اروسن ولز سال 1939 میلادی، پسر طلایی آمریکایی ها بود. در همین برهه زمان هالیوود به ولز پیشنهاد ساخت فیلمی براساس رمان معروف دل تاریکی نوشته جوزف کنراد را داد و وی نیز فیلمنامه ای اقتباسی و 174 صفحه ای از این داستان برای کمپتانی RKO نوشت.

داستان فیلم قرار بود به رمان نوشته «جوزف کنراد» وفادار باشد اما این طرح سینمایی به مشکل خورد. واکنش کمپانی RKO به پیشنهادهای ولز قابل پیش بینی بود و این فیلمنامه سینمایی برای همیشه به قفسه ها رفت و جای خود را به یک داستان اورجینال از اورسن ولز به نام «همشهری کین» داد و این فیلم سال 1941 ساخته شد و تا امروز همواره یکی از برترین فیلم های تاریخ سینما شناخته شده است. این گونه بود که با کناررفتن رمان کنراد، همشهری کین به میان آمد.