آرشیو یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۲۱۹
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

اسماعیلیان معاصر

اسماعیلیان گروهی از شیعیان هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم می کنند و او را امام هفتم خود می دانند. اینان همزمان با روزگار سامانیان سربرآوردند و سده ها با توان بسیار به پراکندن اندیشه خویش پرداختند. امروزه از شمارشان کاسته شده است. در ایران بسیار کمیابند و در برخی کشورها مانند افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، تانزانیا، کنیا و سایر ممالک پراکنده اند. چنان که هانری کربن می گوید اسماعیلیان پس از سقوط قلعه الموت به دست مغولان و نابودی کتب موجود در آن منابع خود را از دست دادند. اما اسماعیلیان مستعلوی که در دوره فاطمیان در مصر مستقر بودند و اکنون بیشتر در هند هستند، منابع دست اول خود را حفظ کرده اند، هرچند تمایلی به انتشار آن ندارند. «تاریخ معاصر اسماعیلیان» نوشته فرهاد دفتری با ترجمه رحیم غلامی توسط انتشارات «فرزان روز» منتشر شده است.

نیهیلیسم غرب

«آسیا در برابر غرب» درباره نیهیلیسم نیچه و نتایج تقدیر تاریخی بروز غربزدگی جمعی در آسیا است. در بخش انتهایی این کتاب تمدن های آسیایی با تفکری فلسفی مورد بحث قرار گرفته است. مرحوم داریوش شایگان در این کتاب به نقل از داستایفسکی نوشته: «ما روس ها همگی نیهیلیست هستیم.» . «آسیا در برابر غرب» اگر نگوییم اصلی ترین، بی تردید یکی از مهم ترین آثار این فیلسوف معاصر ایرانی است. از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به نیهیلیسم چیست؟ داستایوفسکی و نیهیلیسم روس، تقدیر تاریخی، ناسیونالیسم، قیام توده ها، تفکر بی محمل، هنر بی جایگاه، ایران و اسلام، جمال حق و نبوغ انسان و… اشاره کرد. داریوش شایگان در فروردین سال جاری بدرود حیات گفت.

راهنمای «شهریار»

بی تردید هیچ اثری در اندیشه سیاسی مدرن به اندازه «شهریار» ماکیاوللی تاثیرگذار نبوده است.تنها استثنا شاید مانیفست کمونیست مارکس باشد. تا امروز ده ها کتاب قطور در تفسیر و تشریح ایده هایی که در شهریار آمده است نوشته شده اند. اما این کتاب راهنما می کوشد با تکیه بر چهار موضوع محوری این کتاب، یعنی شر، آزادی، تضاد اجتماعی و امنیت، خواننده را با اصلی ترین دغدغه های ماکیاوللی آشنا کند. میگل وتر نویسنده این راهنمای خواندن، علاوه بر بازگشایی دشواری های کتاب شهریار، به خواننده دیدی تاریخی می دهد درباره اینکه در هر دوره ای از تاریخ مدرن، شهریار چطور خوانده شده است و الهام بخش چه متفکران و نویسندگانی بوده است«راهنمای خواندن شهریار ماکیاوللی» نوشته میگل وتر با ترجمه محمد ملاعباسی توسط انتشارات ترجمان منتشر شده است.

فراتر از فلسفه

«متافلسفه» به خود فلسفه می اندیشد و خواننده را به پاسخ چنین پرسش هایی نزدیک تر می کند: اینکه اساسا فلسفه چیست و به چه دردی می خورد؟ آیا علم و علوم انسانی جدید ما را از فلسفه بی نیاز نمی کنند؟ آیا فلسفه ما را نهایتا به حقیقت می رساند؟ فرق فلسفه خوب و بد چیست؟ آیا تفاوتی میان فلسفه تحلیلی و قاره ای هست یا خیر؟ «درآمدی بر متافلسفه» اولین کتابی است که به طور مستقل به این پرسش ها می پردازد. این کتاب خواننده را با رویکردهای اصلی به فلسفه، از تحلیلی تا قاره ای، و از سنتی گرفته تا مدرن، آشنا می کند. نویسندگان کتاب بیانی شسته و رفته و منظم و آموزشی دارند و مباحث متافلسفه و دیدگاه های پراکنده این حوزه را طبقه بندی و تشریح کرده اند. «درآمدی بر متافلسفه» نوشته سورن اورگارد، پل گیلبرت و استیون بروود با ترجمه مهدی رعنایی به همت انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر شده است.