آرشیو یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۰
فرهنگی
۸

غلبه فرهادی بر سانسور با سلاح تخیل

اصغرفرهادی که به تازگی برای دریافت جایزه «ویژنری» در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم «استکهلم» حاضر شده انتخاب «ژیلامساعد» به عنوان یکی از اعضای آکادمی نوبل را اتفاق مهمی دانست. او در گفت و گویی با «روزنامه گوتنبرگ پست»، زنان امروز ایران را بسیار فعال و خلاق خوانده و حتی تاکید کرده که آنان سخت تر از مردان کار می کنند و مسئولیت پذیرتر هستند. او درباره حضور مساعد، نویسنده و شاعر ایرانی به عنوان یکی از اعضای هجده نفره آکادمی نوبل ادبیات گفته: «این موضوع باعث غرور و افتخار شخص من است. در درجه اول به دلیل اینکه وی یک زن است و همچنین به این دلیل که ایرانی است.» فرهادی درباره نقش زنان در ساخته های سینمایی اش هم گفته که ابتدای نگارش فیلمنامه توجهی به جنسیت کاراکترها ندارد و شکل گیری شخصیت ها در فیلمنامه های او به مرور رخ می دهد؛ اما تاکید کرده وقتی نقشی را برای یک زن در نظر می گیرد تلاش می کند تا وارد شخصیت او شده و شرایط را از زاویه دید او ببیند تا نتیجه نگارش فیلمنامه کار معقولی از آب درآید. این کارگردان سینما تلاش برای بهبود وضعیت زنان را روند مهمی دانسته است که در طولانی مدت تاثیر خودش را برجای خواهد گذاشت. فرهادی در بخش دیگری از گفته هایش به تاثیر سانسور در آثارش اشاره کرده و آن را عاملی دانسته که باعث می شود درباره چگونگی بیان خود بیشتر بیندیشد، به طوری که در نهایت پیامی که مد نظرش بوده، طوری در ساخته های سینمایی اش جای دهد که مخاطبان با قوه تخیل و ادراک خود آن را درک کنند. او سانسور را از برخی جهات عاملی خوانده که می تواند به تحریک نوآوری بینجامد چراکه درنهایت باید به فکر چاره ای برای گذر از آن بود.