آرشیو یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۰
جهان
۲۲
گزارش

500 هزار نفر قربانی ماحصل پروژه «مبارزه با تروریسم» امریکا

طی سال های اخیر صدها هزار نفر در افغانستان، عراق و پاکستان کشته شده اند تا پروژه «جنگ با تروریسم» امریکا که پس از حمله11 سپتامبر در سال 2011 کلید خورد، به پیش برود.

به گزارش الجزیره، موسسه روابط عمومی و بین المللی واتسون دانشگاه براون در پی سلسله تحقیقاتی که در این راه کرده، تخمین زده شمار قربانیان این طرح از 480 هزار تا 507 هزار نفر است. این آمار شامل غیرنظامیان، نیروهای پلیس محلی، جنگجویان مسلح و نیروهای امنیتی می شود. در این گزارش آمده بین 182 هزار تا 204 هزار نفر غیرنظامی در عراق کشته شده اند؛ 38 هزار و 480 نفر در افغانستان و 23 هزار و 372 نفر در پاکستان قربانی خشونت های ناشی از اجرا کردن این پروژه شده اند. از سوی دیگر، طی همین دوران حدود 7 هزار نیروی نظامی امریکا در عراق و افغانستان کشته شده اند.

در این گزارش نوشته شده با وجود تلاش های تیم تحقیقاتی، نمی توان به آمار دقیق آن استناد کرد زیرا بر سر راه دستیابی به آمار حقیقی «موانع بی شماری» وجود داشت و معمولا آمار دقیق جنگی منتشر نمی شود. نرا کرافورد نویسنده این گزارش تحت عنوان «هزینه انسانی جنگ های پس از 11 سپتامبر» نوشته است: «ممکن است ما هرگز نتوانیم آمار دقیق کشته شدگان جنگی را به دست آوریم. به طور مثال، ده ها هزار نفر غیرنظامی در جریان بازپس گیری موصل و دیگر شهرها از چنگال داعش کشته شده اند اما اجسادشان تاکنون پیدا نشده است.» ضمن آنکه این آمار تنها شامل کسانی که می شود که به طور مستقیم در جنگ کشته شده اند و کسانی را که غیرمستقیم مثلا بر اثر بیماری و قحطی جان سپرده اند، شامل نمی شود. همچنین در این سه کشور درمجموع 362 خبرنگار و 566 کارمند سازمان های بشردوستانه در 17 سال گذشته جان خود را از دست داده اند.