آرشیو یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۰
ایران زمین
۲۰

کاهش پوشش گیاهی «حیران»

تداوم برداشت از جنگل و پوشش گیاهی گردنه حیران گیلان با دلایل و توجیه های فنی و مهندسی، روند کاهش جنگل های شمال ایران را رقم می زند.

گردنه زیبای حیران گیلان در جاده آستارا به اردبیل با پیچ و خم ها، سربالایی ها و سراشیبی های متعدد از مسیرهای ارتباطی استان های گیلان و اردبیل و همواره پرترافیک است، تا چندی پیش خبر ویلاسازی و کوه خواری در حیران، نقل رسانه ها بود اما اکنون کشتار درختان سرسبز آن، نه با تبر و اره بلکه با لودر و بولدوزر حیرت رهگذران را برمی انگیزد.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات رسمی، سطح جنگل های شمال ایران طی 40 سال گذشته از3 میلیون و 600 به یک میلیون و 800 هکتار کاهش یافته و در حقیقت نصف شده و روزانه 40 هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال، از نظر کمی و کیفی مورد تخریب قرار می گیرد و با ادامه این روند وطبق نظر کارشناسان امر، خطر نابودی جنگل ها تا 10 سال دیگر وجود دارد.

مردم بخصوص گردشگران از مشاهده قطع درخت و برداشت و برش کوهستان حیران اظهار ناراحتی کرده و شمار قابل توجهی از حامیان محیط زیست و فعالان گروه های حامی طبیعت، همیشه مراتب اعتراض خود را به رسانه ها و مسئولان اعلام می کنند.

حجت الاسلام «کاظم حافظ نیا»، امام جمعه آستارا تماشای از ریشه درآمدن درختان سبز و تنومند در حاشیه گردنه حیران را ناراحت کننده دانست وگفت: توسعه و تعریض راه های مواصلاتی امری اجتناب ناپذیر است اما این کار باید با ملاحظات بیشتر، توجه جدی به دغدغه حامیان محیط زیست و توام با حفاظت اراضی جنگلی و مرتعی صورت گیرد.

وی افزود: بسیاری از کشورها برای نگهداری از طبیعت سخت گذر و جنگلی خود، حساسیت های زیادی اعمال می کنند و هرگز به شکل و حالت طبیعی جنگل تعرض نمی کنند و باید پیچ و خم گردنه حیران گیلان نیز به عنوان نمادی از زیبایی های این استان، حفظ و به تخریب کوه و جنگل پایان داده شود.