آرشیو چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۳
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

امتناع بانک ها از اجرای قانون استمهال تسهیلات برای کشاورزان

کشت گردو در شهمیرزاد در استان سمنان سابقه دیرینه دارد و درختان یکهزار ساله در این مناطق گواه بر این گفته است، اما اکنون این درختان بر اثر سرمازدگی سال گذشته و یخبندان بهار امسال دچار خسارت های زیادی شدند.

به گزارش ایرنا، «حسین معینی»، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی مهدیشهر گفت: دولت استمهال تسهیلات برای کشاورزان خسارت دیده از سرما و خشکسالی را تصویب کرده و براساس این مصوبه سود پول و دیرکرد مشمول بخشودگی می شود، اما بانک ها از اجرای این قانون امتناع می کنند. نامه ای از سوی نظام صنفی کشاورزان هم به وزارت کشور درباره اجرایی نشدن این مصوبه ارسال شده، اما هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

وی اظهار داشت: کشاورزان در بحث بیمه و دریافت غرامت خشکسالی و سرمازدگی باغ ها دچار مشکل هستند و بیمه به بهانه نبود مدیریت صحیح باغ 25 درصد از میزان غرامت پرداختی را کاهش می دهد.

معینی تصریح کرد: بیمه گر هزینه بیمه را از دولت و کشاورز به طور کامل دریافت می کند، اما هنگام پرداخت خسارت به عناوین مختلف سقف پرداختی را کاهش داده و 60 درصد خسارت آن راهم بعد از دو سال پرداخت می کند.

«علی سعیدی» یکی از کشاورزان مهدیشهری نیز گفت: اجرای قانون استمهال تسهیلات مطالبه ای از بانک هاست، چرا که قانون به وسیله دولت تصویب شده، اما بانک ها در اجرای درست این قانون اقدام نمی کنند. زمانی که به بانک ها مراجعه و درخواست استمهال می کنیم، عنوان می کنند با قانون کاری نداشته و آیین نامه های داخلی خود را اجرا می کنند.

بحث استمهال بدهی کشاورزان یکی از چالش های همیشگی پیش روی بهره برداران کشاورزی است.