آرشیو دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۵۳
شهرستان ها
۷

بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو در خراسان شمالی منتفی شد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو در مرز این استان با کشور ترکمنستان، از دستور کار دولت خارج شده است.

امین قربانی، اظهار داشت: با توجه به مشکلات ساخت راه دسترسی از طرف ترکمنستان و نیز نبود رغبت این کشور برای بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو، از دستور کار خارج شده است.

وی افزود: ترکمنستان اعلام کرده است که چهار معبر ارتباط ایران با این کشور از جمله بازارچه های مرزی در اینچه برون، لطف آباد و باجگیران فعال است که البته با ظرفیت کامل فعالیت ندارند از این رو تمایلی برای بازگشایی بازارچه پرسه سو ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود از دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با محوریت خراسان شمالی خبر داد و گفت: این استان برای چهارمین بار، مجوز برگزاری نمایشگاه اختصاص جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان را دریافت کرده و این رویداد اسفند ماه امسال در عشق آباد برگزار می شود.

وی افزود: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات با محوریت خراسان شمالی برگزار می شود.

به گفته قربانی در آخرین نمایشگاهی که با محوریت خراسان شمالی برگزار شد، حدود 100 شرکت از ایران در عشق آباد ترکمنستان حاضر شدند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به مشکلات گمرکی برای صادرکنندگان اظهار داشت: تغییر در قوانین، اعمال برخی ممنوعیت ها برای صادرات و واردات و یا تغییر در تعرفه های واردات کشور ترکمنستان به موقع به ایران اطلاع رسانی نمی شود و از این رو صادرکنندگان در گمرک دچار مشکل می شوند.

کارشناسان بر این عقیده اند که با راه اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان های همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران با جمهوری قزاقستان نیز فراهم می شود.