آرشیو دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۵۳
تصویر روز
۸

بی توجهی جشنواره فیلم کوتاه تهران به انقلاب!

سی وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، درحالی به عنوان یک جشنواره دولتی و از محل بودجه عمومی کشور برگزار شد که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، حتی یک فیلم با موضوع انقلاب در آن حضور نداشت!

به گزارش دفاع پرس، درباره سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، صرف نظر از اینکه چقدر به داوری ها و تخصیص جوایز انتقاد وارد است، باید نکته مهم تری را در سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه مورد بررسی قرار داد و آن حضور کم رنگ و حداقلی آثار دفاع مقدسی و انقلاب اسلامی در این دوره از جشنواره است. در این جشنواره 257 فیلم به نمایش درآمد که از این تعداد تنها 13 فیلم در قالب داستانی، مستند و پویا نمایی به دفاع مقدس اختصاص داشت. یعنی از آثار راه یافته به جشنواره سی وپنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران پنج درصد سهم سینمای دفاع مقدس است که این تعداد در چهلمین سال انقلاب یک هشدار جدی به مدیران جشنواره و فیلمسازان فیلم کوتاه است.

جشنواره فیلم کوتاه در بخش های جنبی، نشست ها و بزرگداشت ها قدمی برای گرامیداشت 40 سالگی انقلاب برنداشت، این یک کوتاهی بزرگ و غیرقابل چشم پوشی است که سیاست گذاران جشنواره باید پاسخگوی آن باشند.این جشنواره در سیاهه میهمانان خارجی خود نیز یک نام آشنا از هنرمندان جهانی جبهه مقاومت قرار نداد. گویا ازدحام بی حد علاقه مندان فیلم کوتاه بیش از هر چیزی برای مسئولان جشنواره مهم است. این ازدحام در حد یک شوی تبلیغاتی مقابل چشم مهمانان خارجی است تا از این طریق مهم بودن جشنواره فیلم کوتاه را به رخ مدیران داخلی بکشانند.

چرا جشنواره فیلم کوتاه به عنوان مهم ترین جشنواره بین المللی در منطقه سیاست مشخصی همسو با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ندارد؟ البته مقصود آن نیست که اتهامی را متوجه مدیران جشنواره کنیم یا مدعی شویم جشنواره فیلم کوتاه در تناقض با سیاست خارجی عمل می کند. همین مقدار که در جشنواره فیلم کوتاه مفاهیم دفاع مقدس، جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی حضور پررنگی ندارد حسرت برانگیز است و باید برای آن فکری کرد.

رویدادهای فرهنگی مثل جشنواره فیلم کوتاه مهم ترین ابزار، در جنگ نرمی است که غرب علیه ایران اسلامی به راه انداخته است. کاهلی و سستی در این زمینه جز از دست رفتن سرمایه و خستگی چیزی نخواهد داشت.