آرشیو دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۷
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

محمدرضا آرامش (مدرس دانشگاه)
برابری دیه اقلیت های دینی با مسلمانان

حسین از یزد: اگر شخصی دیگری را غیرعمدی به قتل برساند و بعد متوجه شود که مقتول شخصی مسیحی است آیا می تواند دیه را پرداخت نکند؟ چون شنیده بودم که دیه فقط مختص مسلمانان است.

باید بدانید که طبق قانون دیه اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی یهودی، زرتشتی، مسیحی و کلیمی با دیه مسلمانان یکسان است. بنابراین در صورت غیرعمدبودن باید همان میزان دیه را پرداخت نمایید.

صدور حکم جلب پس از اجرا گذاشتن مهریه

صباغیان از تهران: آیا به محض اجرا گذاشتن مهریه، حکم جلب برای من صادر می شود؟ با همسرم دعوایم شده و او مرا تهدید کرده که اگر مهریه ام را اجرا گذاشتم سریعا حکم جلب صادر می شود و تو را به زندان می اندازم.

هر اقامه دعوایی مستلزم گذشتن مراحلی است. در این مورد پس از ارائه دادخواست وقت رسیدگی صادر می شود و بعد از مدتی رای صادر می شود و بعد از قطعیت حکم به اجرا درمی آید که خود این مراحل مستلزم گذشتن حداقل یک ماه زمان است. این در صورتی است که درخواست اعسار بدهید و پذیرفته نشود والا چنانچه درخواست اعسار دادید و با آن موافقت شد و مهریه تقسیط شد حکم جلب صادر نمی شود.

شکایت از بیمار بخاطر توهین

منیری از همدان: بنده پرستار یکی از شهرهای استان همدان هستم. مدتی است که وقتی بیماران در بیمارستان برای درمان خود راهی پیدا نمی کنند شروع به داد و بیداد و دشنام دادن به کادر بیمارستان می کنند، خواستم بدانم آیا می توانم از یکی از آنان شکایت کنم یا خیر؟

با توجه به ماده 609 قانون مجازات اسلامی، مجازات توهین به دیگران 91 روز تا 6 ماه حبس است پس در صورتی که شخصی به احدی از پرسنل بیمارستان توهین کرد همراه با ادله مثل دوربین مداربسته و… در صورتی که بتوانید ادعای خود را اثبات کنید به 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می شود.

حق انتخاب وکیل در وکالتنامه

داوری از شهر کلن آلمان: من به یکی از فرزندانم یک وکالت در تمام موارد اعطا کردم با توجه به اینکه در کشور دیگری ساکن هستم و شخصی علیه من اقامه دعوا کرده می خواستم بدانم آیا پسرم می تواند با همان وکالتنامه در دادگاه حاضر و از طرف من از من دفاع کند؟

در صورتی که وکالتنامه رسمی به فرزندتان اعطا کرده باشید وی نمی تواند به جای شما در دادگاه حاضر و از شما دفاع کند و تنها خود شما یا وکیل دادگستری اختیار چنین کاری را دارد. فقط در صورتی که در وکالتنامه حق انتخاب وکیل را به فرزندتان اعطا کرده باشید ایشان می تواند از جانب شما وکیل انتخاب کند و حق شرکت در جلسات دادرسی را نخواهد داشت.

پرداخت نفقه به برادر و خواهر؟

با سلام؛ بنده خواهر و برادری دارم که توانایی مالی برای گذران زندگی را ندارند. حال چندی است از من مطالبه پول می کنند و می گویند شما وظیفه داری به ما نفقه بدهی و اگر پول ندهی از تو به دادگاه شکایت می کنیم. خواستم بدانم واقعا من باید هزینه گذران زندگی برادر و خواهرم را هم پرداخت کنم؟

از نظر قانونی کسی ملزم به پرداخت نفقه به خواهر و برادر نیست. افراد واجب النفقه در مرحله اول زوجه و بعد در صورت تمکن مالی و احتیاج دیگری فرزند و والدین هستند.