آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۳۲۸۹
ورزش
۱۴

نخستین نایب قهرمانی کاراته ایران در جهان

تیم ملی کاراته ایران برای نخستین بار به عنوان نایب قهرمانی جهان دست یافت. بیست وچهارمین دوره رقابت های قهرمانی جهان 2018 کاراته بعدازظهر روز گذشته در حالی در مادرید اسپانیا به پایان رسید که کاراته کاران کشورمان توانستند با کسب دو مدال طلا، یک نقره و چهار برنز بهترین نتیجه را در تاریخ حضور 48ساله خود در این رویداد بزرگ کسب کنند. کاراته ایران پیش از این یک بار روی سکوی رقابت های جهانی رفته بود؛ این تیم سال 2016 به عنوان سومی رسید.

دستاورد تیم ملی کشورمان در مسابقات 2018، دو طلای کومیته تیمی و بهمن عسگری در وزن منفی 75 کیلوگرم، یک نقره سجاد گنج زاده در وزن مثبت 84 کیلوگرم و سه برنز ذبیح الله پورشیب در وزن منفی 84 کیلوگرم، هامون درفشی پور در وزن منفی 67 کیلوگرم، سارا بهمنیار در وزن منفی 50 کیلوگرم و کاتای تیمی (شهرجردی، دلیخون و زند) بود.

اوج هنرنمایی کاراته کاران ایرانی در مادرید، زمانی بود که موفق شدند در رقابت های تیمی کومیته مردان، هت تریک کرده و برای سومین دوره پیاپی مدال طلای جهان را از آن خود کنند.

شاگردان شهرام هروی که با پیروزی برابر ارمنستان، سنگال، اردن و ایتالیا به دیدار نهایی صعود کرده بودند، در فینالی تماشایی با ترکیه رویارو شدند که این تیم را مقتدرانه از پیش رو برداشتند تا به این قهرمانی شیرین برسند.

تیم ملی ایران در این دیدار شروع خوبی نداشت و مبارزه با برتری ترکیه آغاز شد. صالح اباذری و بهمن عسگری مقابل رقبای ترک خود بازنده شدند. پورشیب در سومین مبارزه، 2 بر یک رقیب خود را شکست داد و در ادامه مهدی خدابخشی روی تاتامی رفت و با ارائه یک مبارزه برتر، رقیب خود را 4 بر یک از پیش رو برداشت و نتیجه تیمی را به تساوی 2 بر 2 تغییر داد. گنج زاده آخرین کاراته کای کشورمان بود که روی تاتامی رفت و با وجود آسیب دیدگی، روی ضربه خطای رقیب پیروز از میدان خارج شد تا سند قهرمانی را به نام کشورمان ثبت کرده باشد.

تیم ملی کومیته مردان پیش از این در سال های 2014 و 2016 مدال طلای مسابقات جهانی را نیز کسب کرده بود. این ملی پوشان سال 2012 نیز به مدال برنز رسیده بودند.

تیم کاتای مردان هم نیز در حالی به مدال برنز دست پیدا کرد که تا پیش از این، در رقابت های جهانی صاحب مقام نشده بود.