آرشیو چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۹
صفحه آخر
۲۴
دیدگاه

معاون حقوقی رئیس جمهوری: در حوزه نشر گرفتار تخلفات علمی و ادبی هستیم

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در نخستین همایش ملی «حقوق نشر» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به ضرورت فعالیت تشکل های صنعت نشر تاکید کرد و گفت: در کتاب ها و مقالات منتشر شده درجه قابل توجهی گرفتار تخلفات جدی علمی و ادبی هستیم. تشکل های فعال در زمینه نشر باید آثار را پالایش کنند و با تدوین معیارهای کیفی، آثار ارزشمند انتشار دهند. وی افزود: در دنیا، ناشران نقش مهمتری نسبت به مولفان دارند و معیارهای ناشر، اثر را معتبر می کند بنابراین هر چند مولف دارای حقوق مادی و معنوی است که باید مورد حمایت قرار گیرد اما شناسایی ارزش اثر برعهده ناشران است و آنان باید با معیارهای کیفی بر آثار نظارت داشته باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار داشت: ناشران، فعالان بخش خصوصی هستند که ماموریت عمومی دارند. دولت باید حداقل نظارت را فقط به عنوان حاکمیت بر امور نشر داشته باشد.

جنیدی با بیان اینکه اکنون صنعت نشر در مرحله بلوغ قرار دارد، گفت: صنعت نشر از مرحله شکل گیری گذشته است و اکنون باید به معیارهای کیفیت و پالایش توجه داشته باشد. در این مرحله، نیازمند خودکنترلی و تنظیم است زیرا به جایگاه و اعتبار خود باید توجه داشته باشد.