آرشیو چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۹
جهان
۲۲
همسایگان

عمران خان: اسناد را به ترامپ نشان دهید

عمران خان نخست وزیر تازه نفس پاکستان، انتقادات همتای امریکایی خود را تاب نیاورد و با واکنش نشان دادن به سخنان دونالد ترامپ که در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود: «پاکستانی ها هیچ کاری برای ما نکرده اند» نشان داد در مسیر حمایت از حقوق مردم کشورش، عزمی راسخ دارد.

به گزارش الجزیره، عمران خان در پیامی توئیتری با فهرست کردن کمک های پاکستان به امریکا نوشت: «اسناد باید مستقیم به آقای ترامپ نشان داده شود. امریکا به جای اینکه پاکستان را مقصر شکست هایش بداند، باید ارزیابی های دقیق تری از اوضاع داشته باشد. هیچ پاکستانی ای در حملات یازده سپتامبر حضور نداشت اما ما تصمیم گرفتیم در جنگ امریکا با تروریسم مشارکت داشته باشیم. نتیجه این جنگ برای پاکستان، بر جای ماندن 75 هزار تلفات شد و ضربه ای به ارزش 123 میلیارد دلار به اقتصاد ما وارد شد. اما کمک امریکا تنها 20 میلیارد دلار بوده است. طی این جنگ برخی قبایل کشور به طور کلی نابود شدند و میلیون ها نفر خانه های خود را از دست دادند. با وجود 140 هزار نیروی ناتو و 250 هزار نیروی افغان و هزینه یک تریلیون دلاری در جنگ افغانستان طالبان امروز قوی تر از قبل است. پاکستان بار سنگین جنگ امریکا با تروریسم را که بر شبه نظامیان مستقر در کمربند مرزی قبیله ای افغانستان - پاکستان متمرکز بوده، بردوش کشیده است.»

او در ادامه نوشت: «ما مسیرهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی سربازان امریکایی باز گذاشتیم تا از 10 هزار نیروی امریکایی در افغانستان حمایت کنیم. کدام یک از متحدان دیگر امریکا چنین فداکاری ای می کنند؟» پاکستان دیروز همچنین کاردار امریکا را به دلیل سخنان ترامپ احضار کرد. همزمان با عمران خان، پنتاگون نیز در رویکردی مخالف نظر ترامپ اعلام داشت: اسلام آباد شریک حیاتی امریکا است.

عمران خان که از ماه اوت قدرت را در پاکستان در دست گرفته به مواضع ضد امریکایی خود شهرت دارد و در شعارهای انتخاباتی اش همواره بر این تاکید کرده که آماده دفاع از حقوق مردم پاکستان در برابر قدرت های غربی است. به دلیل همین رویکرد، او در کشور خود با محبوبیت بالایی روبه رو است.