آرشیو چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۹
جهان
۲۲
خبر

در حمله تروریستی به مراسم جشن میلاد پیامبر اسلام 40 نفر کشته و 60 نفر زخمی شدند

کابل به خون نشست

لاله مهرزاد

صدای خنده ها و شادباش ها در تالار اورانوس نوید از فرارسیدن جشن های میلاد پیامبر اسلام می داد که صدای انفجار خنده ها را به ضجه و شادباش ها را به کمک خواهی تغییر داد. باز هم انفجاری که گفته می شود انتحاری بوده، قلب افغانستان را به درد آورد.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، انفجار بمب به حدی قوی بود که با توجه به جمعیت زیادی که به مناسبت جشن های میلاد حضرت محمد(ص) در تالار اورانوس در خیابان فرودگاه بین المللی کابل گرد هم آمده بودند، 40 نفر کشته و 60 نفر زخمی شدند. با این حال به گفته وحید مجروح، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، احتمال دارد، با توجه به وخامت حال برخی زخمی ها، آمار کشته شدگان افزایش یابد.

بنا بر این گزارش، نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در تشریح این حادثه تروریستی گفت: حمله توسط یک عامل انتحاری در جمع مدعوینی که همگی دانشجو، پژوهشگر و اساتید دینی بودند، انجام شده است. با این حال یکی از مسئولان تالار اورانوس نیز به فرانس پرس خبر داده، در بین مدعوین چند سیاستمدار نیز دیده می شدند.

در ساعات ابتدایی این انفجار هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفت. اما به طور معمول حملات تروریستی که در افغانستان انجام می شود، یا از سوی نیروهای وابسته به داعش انجام می شوند و یا طالبان. در ماه ژوئن (خرداد ماه) نیز یک حمله تروریستی دانشجویان علوم دینی را در دانشگاه پلی تکنیک کابل هدف گرفت که منجر به کشته شدن 7 نفر از این دانشجویان شد.

این حمله در شرایطی انجام شده است که امریکا امید بسیاری به مذاکره با طالبان بسته است. این هفته زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه امریکا در افغانستان خبر داده، بنا است در مذاکراتی سه روزه با طالبان در قطر، زمینه های پایان بخشیدن به جنگ داخلی 17 ساله افغانستان را فراهم کند. او امیدوار است بتواند این مذاکرات را تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بنا است 20 آوریل 2019 (31 فروردین 1398) برگزار شود، به سرانجام برساند.