آرشیو چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۹
سیاسی
۲
گپ و گفت

محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت: برخی استاندارد دوگانه دارند

پس از آنکه ظریف بحث پولشویی را مطرح کرد، بسیاری از او سند خواستند، اما کسی از منتقدان دولت بابت ادعاهای گسترده خود، بویژه در بحث دوتابعیتی ها هیچ سندی نخواست. دلیل این تفاوت چیست؟

متاسفانه در کشور ما بویژه در دوره اخیر این نوع مسائل به وفور دیده می شود که برخی استانداردهای دوگانه دارند. به این معنی که اگر از یک جناح خاص، کسی عملی را مرتکب شود یا حرف ناصوابی را مطرح کند، با او کاری ندارند و چه بسا سعی می کنند مساله را لاپوشانی کنند، اما اگر همین مساله از جناح مقابل باشد آن را به عنوان یک سوژه مطرح می کنند.

استاندارد دوگانه چه آسیبی به اعتماد عمومی خواهد زد؟

هر مساله ای ممکن است برای عده ای سوال ایجاد کند و عده ای طرفدار، عده ای مخالف و عده ای بی تفاوت باشند. اما این نوع فضاسازی ها اثر تعیین کننده ای بر رویکردها و دیدگاه های مردم نسبت به شخصیت ها و جریان ها نخواهد داشت. به عبارت دیگر، مسائل ملی ورای این حرف ها است که نماینده ای جناحی بتواند تاثیری بر آن بگذارد.

آیا امروز قاچاق یا پول های ناشی از فرارمالیاتی را می توان مصداق پولشویی دانست؟

اطلاعات من در این زمینه محدود است و تنها در همین حد می دانم که در سال های گذشته مجلس این موارد را مشخص و تصویب کرده است و این نشان می دهد که چنین مسائلی در کشور بوده یا هست که قانون آن هم تصویب شده است.

برخی از اساس برخورد سیاسی کردند و از اساس منکر پولشویی شدند؟

زمانی که ما مسئولیت داشتیم، اصولا مسائلی مانند پولشویی در کشور مطرح نبود. زیرا در آن زمان پولشویی را در مواردی مانند پول های نجس مانند پولی که از قمار و این قبیل مسائل حاصل می شد، می گفتند.