آرشیو پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۶۱
صفحه آخر
۱۲

روسیه و اوکراین آرایش نظامی گرفتند / پروشنکو: در آستانه جنگیم

بحران در بین روسیه و اوکراین که از روز یک شنبه گذشته آغاز شده طی دو روز گذشته تشدید شده و دو کشور علیه هم آرایش نظامی گرفته اند. رئیس جمهور اوکراین هم اعلام کرده در آستانه جنگ هستیم.

بحران جدیدی که جرقه آن یکشنبه گذشته در روابط پر تنش بین روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ» زده شده به نظر می رسد که در حال شعله ور شدن است. دو طرف آرایش جنگی گرفته اند. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس با استفاده از سلاح این کشتی ها را متوقف کردند. در تبادل آتش صورت گرفته 6 نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می شوند.نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر «کرچ» کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف می کنند و این 6 نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرند. در حال حاضر پرونده ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است. یک دادگاه در کریمه حکمی را برای 12 نفر از ملوانان کشتی های توقیف شده اوکراین صادر کرده مبنی بر اینکه به مدت دو ماه زندانی باشند. قرار است مابقی نیز در دادگاه حاضر شوند. ملوانان اوکراین با اتهام عبور غیرقانونی از مرزهای روسیه روبرو هستند که مجازات آن تا 6 سال حبس است.

این تنش ها در ادامه با مواضع تند دو طرف پی گیری شد. در اوکراین دولت در برخی مناطق به مدت 2 ماه حکومت نظامی اعلام کرده است. وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرده ارتش این کشور در حالت آماده باش قرار گرفته است. در ادامه ناتو و آمریکا نیز از موضع اوکراین حمایت کردند. وضعیت این بحران طی دو روز اخیر نیز تشدید شده است. دیروز (چهارشنبه) رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی این کشور گفت: «من نمی خواهم هیچ کس تصور کند که این مسئله کم اهمیتی است.