آرشیو پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۶۱
اقتصادی
۴

یک استاد دانشگاه: فرصت طلایی اصلاحات اقتصادی را در این دولت از دست دادیم

یک عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از فرصت سوزی های اقتصادی دولت روحانی گفت: ما یک دوره طلایی اصلاحات اقتصادی را در سال های 94 تا 96 از دست دادیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی در برنامه «پیشران» که به موضوع «رویکرد اقتصادی دولت» اختصاص داشت، درخصوص عدم وجود نهاد منسجم گفت: تجربه نشان می دهد در تمام دهه های گذشته ما با یک نهاد نامنسجم مواجه هستیم و خودمان را با اطلاق کلمه «دولت» راحت می کنیم.

وی افزود: نهاد منسجمی به نام دولت در ایران وجود ندارد. نظام تصمیم گیری در کشور بسیار متکی بر فردی است که قدرت سیاست گذاری را در دست دارد و این مسئله سبب می شود در بلندمدت ما نتوانیم هیچ راهبردی را دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه از سوخت شدن فرصت طلایی گفت: ما ابزارها و متغیرهای کنترلی استفاده نشده بسیاری در روی میز سیاست گذار داریم و در مورد بسیاری از اینها هم به لحاظ توان علمی در دانشگاه و هم در خود دستگاه های اجرایی دولتی، ایده های روشنی داریم که چگونه مشکل ها کاهش پیدا می کند.

خاندوزی ادامه داد: مسئله اصلی، نظام سیاست گذاری است، ما یک دوره طلایی اصلاحات اقتصادی را در سال های 94 تا 96 از دست دادیم. سال اول که دولت یازدهم روی کار آمد با وجود وضعیت آوارگونه چاره ای نداشت که یک کار تثبیت اقتصادی جدی و فوری انجام دهد و تقریبا نیز موفق شد، اما این برنامه برای ادامه مسیر دولت اصلا کفاف نمی داد.به گفته وی، ماشین تصمیم گیری و اجرای دولت ها، نهادی مشکل دار است و فشار تحریمی ما، می تواند فرصتی برای اصلاح آن باشد. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ما انتظارمان از رئیس جمهورهای گذشته و حال این است که زمانی که انتخاب می شوند، تیم اقتصادی سازگاری را انتخاب کنند و آن تیم را مسئول پیشبرد و تحقق اهداف سیاسی قرار بدهند.