آرشیو پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۶۱
معارف
۶
پرسش و پاسخ

معجزات مصرح در قرآن (1)

پرسش:

حضرت محمد(ص) در طول 23 سال رسالت الهی خویش معجزات فراوانی داشتند، کدام یک از این معجزات به طور مستقیم در قرآن کریم به آنها تصریح شده است؟

پاسخ:

علاوه بر قرآن مجید که اعجاز جاودانه آن آشکار و بدیهی است، پیامبر اسلام(ص) معجزات فراوانی دارد که برخی از آنها در آیات قرآن و کتاب های مربوط به سیره پیامبر، ثبت شده است. شماری از این معجزات، عبارتند از:

1- اسراء: همان حرکت شبانگاهی پیامبر(ص) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی است. این سفر، در یک شب، در بیداری و با همین پیکر مادی، تحقق یافت؛ نه در شب ها و روزهای طولانی یا در عالم خواب و نه به صورت روحانی. آیات قرآنی و شواهد تاریخی، بر وقوع این سفر، دلالت آشکار دارند. در قرآن کریم آمده است: «منزه است آن [خدایی] که بنده اش را شبانگاهی از مسجدالحرام به سوی مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت داده ایم، سیر داد تا از نشان های خود به او بنمایانیم که او همان شنوای بیناست.» (اسراء-1)

تفصیل این رویداد، به وسیله شیعه و اهل سنت نقل شده است و کتاب های روایی و تاریخی فراوانی به آن پرداخته اند. البته جابه جایی در فضا و پیمودن مسافت های طولانی، در زمانی کوتاه، در زندگی دیگر پیامبران نیز سابقه داشته است؛ چنان که درباره حضرت سلیمان(ع) چنین می خوانیم: (و لسلیمان الریح غدوها شهر و رواحها شهر و…) «و باد را برای سلیمان [رام کردیم] صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را و…».(سبا- 12)

افزون بر این، شواهد عینی و تجربی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد برخی از اولیای الهی مسافت های طولانی را در زمانی کوتاه پیموده اند و به اصطلاح، «طی الارض» می کردند. آنچه گفته شد، تنها درباره اسراء و حرکت شبانگاهی پیامبر(ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی است که خود مقدمه معراج به شمار می آید. معراج از معجزات ویژه ای است که اسرار و لطایف عمیق تری دارد و از نشانه های برتری پیامبر اسلام(ص) و شرافت وی بر تمام جهانیان است.

ادامه دارد