آرشیو شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۳۶
اجتماعی
۷

بررسی آیین نامه آزمایش اجباری ژنتیک در دولت

رئیس سازمان بهزیستی گفت: 25 تا 30 هزار ولادت با معلولیت در سال، رقم بالایی است و به همین علت اعلام کردیم که آمادگی آزمایش اجباری ژنتیک در قالب نظام سلامت را داریم و آیین نامه آن تهیه شده و اکنون در دستور کار دولت است؛ هرچند روند آن کمی طولانی شده است.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی، در هفتمین همایش کشوری «مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها» گفت: علم ژنتیک و نیروی متخصص مورد نیاز آن در کشور وجود دارد و به دولت اعلام کردیم که می توانیم از آزمایش ژنتیک داوطلبانه فاصله گرفته و آن را در جامعه نهادینه کنیم. وی ادامه داد: ناهنجاری های کروموزومی، اختلالات متابولیسمی و عقب افتادگی های ذهنی و جسمی و برخی بیماری های قندی از جمله بیماری های با منشا ژنتیک هستند.

رئیس سازمان بهزیستی درباره غربالگری شنوایی سنجی از سوی سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی از 20 سال قبل غربالگری های شنوایی سنجی را شروع کرده و این غربالگری از بدو تولد انجام می شود و سال به سال تعداد مدارس کودکان ناشنوا و کم شنوا رو به کاهش است؛ زیرا مداخلات بموقع صورت می گیرد، درباره تنبلی چشم نیز همین طور است و غربالگری، نقش مهمی در پیشگیری از نابینایی دارد. وی با اشاره به دلایل توجه سازمان بهزیستی به غربالگری های ژنتیک بیان کرد: وجود معلول جسمی و ذهنی زیر پوشش با عوامل غیراکتسابی رو به افزایش بود و با خانوارهایی با چند معلول مواجه بودیم و به همین علت، 350 هزار معلول جدید را علاوه بر یک میلیون و 300هزار معلول، تحت پوشش قرار دادیم. محسنی بندپی درباره غربالگری های ژنتیک اظهار داشت: سقط قانونی جنین در سال 96 نسبت به 95 حدود هزار و 480 مورد افزایش داشت و سال قبل آن نیز همین طور بود، در زمینه غربالگری ژنتیک، قصد تصدی گری نداریم، ولی امکاناتی هست که می توانیم در اختیار شبکه درمان بگذاریم.