آرشیو یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۶۳
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: نباید در پیوستن به موافقت نامه پاریس عجله کرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر برخورد محتاطانه بسیاری از کشورها با موافقت نامه پاریس گفت: هیچ لزومی ندارد که برای پیوستن به این معاهده عجله کنیم و البته باید محتاطانه و با حوصله عمل کنیم.

سیدراضی نوری، در گفت وگو با فارس با تشکیک در مبانی علمی توافق نامه تغییر اقلیم پاریس گفت: با توجه به اینکه جامعه علمی هنوز در مبانی علمی این توافق اتفاق نظر ندارند، باید دید که آیا واقعا افزایش حرارت زمین ناشی از گاز گلخانه ای CO2 حقیقت دارد؟ ازطرفی ممکن است همانند دیگر مسائل، ابعاد سیاسی و اقتصادی در پشت پرده آن نهفته باشد. بنابراین باید با کار کارشناسانه و با تانی در این خصوص بررسی داشته باشیم.

وی با اشاره به تعهدات دیگر کشورها، بر ضرورت بررسی بیشتر تعهدات کشورمان تاکید کرد و افزود: وقتی کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا و روسیه هنوز به این توافق نپیوسته اند و با این استدلال که پذیرش چنین مسئله ای اصلا در راستای تولید نفت و پیشرفت اقتصادی آنها نیست، آیا نباید روی سند تعهداتی که دولت ارائه داده است، بررسی بیشتری داشته باشیم؟

نوری اضافه کرد: حتی عربستان و قطر که وضعیت مشابه کشور ما در تولید نفت و گاز دارند، تعهداتی کاملا غیرقابل ارزیابی و غیرشفاف ارائه داده اند ولی کشور ما به صورت غیرمشروط 4درصد و مشروط 12درصد کاهش انتشار CO2 را متعهد شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان اظهار داشت: علاوه بر آمریکا و روسیه که به عنوان اصلی ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه ای شناخته می شوند، حتی کشورهای پیشرفته دیگری هم که بررسی نمودم، مشاهده کردم آنها هم زیربار این معاهده نرفتند. بنابراین هیچ لزومی ندارد که برای پیوستن به این معاهده عجله کنیم و البته باید محتاطانه و با حوصله عمل کنیم.

گفتنی است، لایحه الحاق ایران به توافق نامه تغییر اقلیم پاریس در سال 95 از طرف شورای نگهبان رد شد و دولت با توجه به شروع نشست بیست وچهارم سالانه مجمع بین المللی تغییر اقلیم (COP-24)، مجددا تصویب این موافقتنامه در مجلس را پیگیری می کند. ازاین رو بررسی لایحه موافقت نامه پاریس در دستورکار کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه مورخ 11 آذر قرار گرفته است.