آرشیو شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۳۹
صفحه اول
۱
سرمقاله

پولشویی نماد فساد

دکتر مهدی پازوکی

باید مبارزه با پولشویی را به عنوان یک فرصت پاس بداریم؛ روشن است که این اتفاق نفع اقتصاد ایران است؛ مبارزه با پولشویی، مبارزه با پول های کثیف، قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر و… این مبارزه باید در دستور کار تمام حاکمیت قرار گیرد. نکته این است که امکان ندارد با فساد مبارزه کنیم اما مبارزه با پولشویی را در دستور کار قرار ندهیم. عمده ترین مشکل اقتصاد ایران که متاسفانه تندروها و محافظه کاران به آن توجهی نشان نمی دهند، فرار مالیاتی و پولشویی است.

چه کسانی در این کشور پولشویی می کنند؟ کسانی که فرار مالیاتی دارند. شما نگاه کنید آقای ظریف هفته گذشته از وجود پولشویی گسترده در کشور خبر داد اما متاسفانه حتی از این چهره که یکی از بهترین دیپلمات های ماست و حرف درست و مستندی زد، حمایت نکردند. پرسش این است که چرا به ظریف حمله می شود، وقتی ایران بهشت دلالان و واسطه گران است. توجه کنید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور ما 7.5 درصد است، در حالی که این شاخص در ترکیه 20 درصد و در کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند این رقم حدود 50 درصد است. قضیه روشن نیست؟ به خاطر این است که ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم چون اگر جلوی فرار مالیاتی گرفته شود پولشویی هم به تبع آن کاهش می یابد و اقتصاد ما به شفافیت بیشتری می رسد. از آن سو درآمدهای دولت هم افزایش می یابد. مساله شاقی نیست. کسانی که در این کشور درآمدهای نجومی دارند درآمدهای آنها قابل رصد و پیگیری است. سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشور می توانند این درآمدها را رصد کنند. شما توجه کنید فقط در سال گذشته مطابق آمارهای رسمی 12.5 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد این کشور شده است و اگر شما این عدد را در 4500 تومان ضرب کنید یعنی 50 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق. این فقط یک قلم پولشویی است که در این کشور روی داده است. خب من که کالای قاچاق وارد کشور نکرده ام، چه کسی کالای قاچاق وارد کرده است؟ 50 هزار میلیارد تومان که از طریق چمدان رد و بدل نمی شود، این تبادلات مالی از طریق همین سیستم بانکی صورت می گیرد.

در واقع وقتی از پولشویی گسترده در اقتصاد ایران سخن می گوییم یک گزاره یا ادعای سیاسی را طرح نمی کنیم و کاملا یک حرف اقتصادی می زنیم که در قالب اعداد امکان مطالعه دارد. به عنوان مثال وقتی که لایحه بودجه 97 توسط رییس جمهور ارائه شد ایشان گفت که 25 درصد نقدینگی در اختیار موسسات غیرمجاز است که زمینه برای هر گونه فسادی را فراهم کرده است. متاسفانه تندرو ها در داخل از آنجایی که درکی از شرایط اقتصاد داخلی و شرایط جهانی دارند، با اعلام مخالفت ها و فشارها، مانع مبارزه با پولشویی در ایران می شوند.