آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۴۸
جهان
۲۲
خاورمیانه

آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه سقوط کرد

شهرک هجین در کرانه شرقی رود فرات در سوریه که آخرین پاسگاه داعش در شرق این کشور محسوب می شد، در عملیاتی از سوی نیروهای سوریه دموکراتیک، آزاد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، دیده بان حقوق بشر سوریه روز گذشته اعلام کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک با حمایت امریکا شهرک هجین، آخرین منطقه شهری تحت کنترل داعش در استان دیرالزور در شرق سوریه را آزاد و نیروهای داعش را وادار کردند، به سمت مناطق جنوبی تر حاشیه این شهرک عقب نشینی کنند.

این عملیات در حالی انجام شد که ترکیه نیز بر شدت عملیات خود در شرق فرات افزوده است و دور جدیداین عملیات را با مشارکت 15 هزار نفر از مخالفان سوری آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفته بود که این کشور طی چند روز آینده عملیات نظامی را در شرق رود فرات که یگان های مدافع خلق کرد کنترل آن را در دست دارند، آغاز خواهد کرد. این عملیات در میان مخالفت امریکا انجام می شود. پیشتر وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را اقدامی غیرقابل قبول دانسته و مدعی شده بود، شرایط نشان نمی دهد که عملیات ترکیه در سوریه به این زودی آغاز شود.

در این راستا، روز پنجشنبه جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش امریکا با یسار جولر، همتای ترکیه ای خود درباره عملیات ترکیه در شرق فرات صحبت کرد. دانفورد بر پایبندی امریکا به هماهنگی تلاش ها با ترکیه برای تحقق ثبات در شمال شرق سوریه تاکید کرد.

از سوی دیگر مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک تاکید کرد که این نیروها با جدیت به حمله ترکیه پاسخ می دهند اما تلاش دیپلماتیک برای ممانعت از این عملیات ادامه خواهد داشت.