آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۷۴
ورزشی
۹
حدیث دشت عشق

به یاد شهید هاشم کلهر

از «پیش مرگان کرد مسلمان» تا «پاسداری از جماران»

شهید هاشم کلهر در 15اسفندماه سال 1341 در روستای غنی آباد از توابع شهر ری متولد شد.

با شروع انقلاب در تمام مراحل مثل راهپیمایی ها و سخنرانی ها شرکت می کرد و در تصرف پاسگاه دولت آباد، کلانتری شهر ری و به قول خودش عذاب گاه (محل تدفین رضاشاه) شرکت داشت و بعد از تصرف آرامگاه توسط انقلابیون، در همان مکان مسئول آموزش نظامی شد؛ اما حدود سه ماه در جهاد سازندگی به عنوان کمک بیل مکانیکی در روستاهای اطراف شهر ری مشغول خدمت شد. با شروع درگیری ها در غرب و شمال غرب، هاشم ابتدا به کامیاران اعزام شد. در قالب نیروهای کمیته انقلاب اسلامی بعد از حدود دو ماه که در منطقه بود به تهران برگشت و بعد از چند روز به غرب برگشت و این بار به سازمان پیش مرگان کرد مسلمان ملحق شد.

بعد از آموزش در سپاه به بازی دراز اعزام شد و بعد از دو ماه این بار در گردان 3 مشغول پاسداری از جماران شد و در مرحله سوم عملیات رمضان با تشکیل گردان ابوذر کادر گردان ابوذر شد.

بعد از مجروحیتی که حادث شد، حدود سه ماه در بیمارستان و منزل بود. برای عملیات والفجر 4 به منطقه برگشت و در عملیات خیبر بعد از سخنرانی حاج همت برای گردان مقداد در منطقه جفیر، هواپیماهای عراقی منطقه را بمباران کردند و با اصابت یک راکت در نزدیکی هاشم و دوستانش مثل شهید ابراهیم حامی که او هم از دلیران سپاه بود و شهیدحسین محمدی و رضا هاشمی در تاریخ 6 اسفند ماه 1362 به شهادت رسید که هر چهار شهید در قطعه 28 گلزار شهدای بهشت زهرای تهران و در یک ردیف کنار هم آرمیده اند.