آرشیو شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۱۰
روزنامه
۱۲

عکس روز

سحر طلوعی
کدام طرف برویم؟

انگلیس در سخت ترین و بحرانی ترین وضعیت سیاسی خود قرار گرفته است. تکلیف رفراندوم دو سال پیش این کشور هنوز مشخص نشده است. این طور که نشریه ویک پیش بینی می کند، گویا به این راحتی هم قرار نیست مشخص شود. با اینکه مهلت تعیین تکلیف فرار سیده، اما بریتانیا سر چندراهی انتخاب مسیر مانده است. یک راه این است که به برنامه برگزیت تهیه شده به دست ترزا می تن دهد و به توافق با اروپا برسد. جز اروپایی ها و برخی نمایندگان پارلمان انگلیس و تعدادی از اعضای کابینه، می گویند این برنامه طرفدار چندانی ندارد. در عوض تا دلتان بخواهد مخالف و معترض پای این توافق نشسته است. راه دیگر، برگزاری رفراندوم دوباره است. طرفداران این راه، اغلب شهروندان بریتانیایی هستند. آنها معتقدند گذر زمان مشخص کرده است خروج از اتحادیه هزینه های زیادی دارد و به صلاح نیست. حتی آنها که در دور اول به خروج رای داده اند، هم به کمپین رفراندوم دوم یا همان نه به برگزیت پیوسته اند. این ایده از سوی دولت پذیرفته نیست. آنها می گویند برگزاری رفراندوم دوم بی احترامی به دموکراسی است. عدم توافق هم راه دیگری است که البته فرقی با بلاتکلیفی ندارد. اتحادیه اروپا با این وضعیت کنار نمی آید و البته به نفع اقتصاد انگلیس هم نیست که سرانجام مبادلات و معاملاتش با کشورهای عضو اتحادیه نامشخص باشد. مسیر دیگری که پیش روی بریتانیا قرار دارد، مسیر نروژ است. درصورتی که چالش پارلمان با لایحه برگزیت می بالا بگیرد و نمایندگان به آن رای ندهند، شاید انتخاب مسیر نروژ تنها راه ممکن باشد؛ یعنی ارتباط بریتانیا و اتحادیه اروپا کاملا منطبق با الگوی ارتباط نروژ و اروپا طراحی شود. به این ترتیب که بریتانیا از اتحادیه خارج شود، اما قوانین تجارت آزاد اروپا را بپذیرد و عضو EFTA شود. درحال حاضر نروژ و لیختن اشتاین در محدوده تجارت آزاد اروپایی فعالیت می کنند. فقط یک هفته دیگر تا تعیین مسیر انگلیس باقی مانده است.

همه مردان رئیس جمهور

بالاخره مراسم تشییع و خاکسپاری جورج هربرت واکر بوش مشهور به بوش پدر در واشنگتن برگزار شد. سیاست مداران آمریکایی از اقصی نقاط ایالات متحده خودشان را به این مراسم رسانده اند؛ از جمله رئیس جمهور حال حاضر آمریکا و روسای جمهور گذشته این کشور. ترامپ و همسرش، اوباما، بیل کلینتون و همسرش هیلاری کلینتون و جیمی کارتر یک سوی تابوت ایستاده اند و سوی دیگر جورج بوش پسر و دیگر اعضای خانواده بوش ها. بوش پدر، چهل ویکمین رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در 94سالگی و در خانه اش در تگزاس درگذشت.

رقص شمشیر در قصر الحسن

یکی از قدیمی ترین سازه های پایتخت امارات بعد از مدت ها تعطیلی، به روی عموم مردم بازگشایی شده است. برگزاری جشن های روز ملی امارات، بهانه ای برای بازشدن درهای قصر الحسن شده است. این کاخ با معماری قدیمی نشانه هایی از فرهنگ و تاریخ اماراتی ها را در خود دارد. برای مراسم بازگشایی این کاخ، شیخ محمد بن زائد به عنوان حاکم ابوظبی و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات حاضر شده است. گروه رقص شمشیر هم در این مراسم و در محوطه پیرامونی این کاخ برنامه اجرا کرده است.