آرشیو دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۱۲
روزنامه
۱۲

عکس روز

سحر طلوعی
فرانسه درگیر آشوب

جلیقه زردها و آتش اعتراضاتشان در پس زمینه طرح جلد نشریه ویک به خوبی دیده می شود. اما مقابل همه آنها مکرون مسلح است؛ رئیس جمهور در لباس نظامی و امنیتی و اسلحه در دست. ویک می پرسد مکرون چگونه قدرتش را از دست داد؟ پرسش ویک به این دلیل است که شاید مکرون مجبور به استعفا شود و از کاخ الیزه بیرون رود. او هنوز موفق نشده آرامش را به خیابان های پایتخت برگرداند. پاریس به حالت نیمه تعطیل درآمده است. دانش آموزان هم به صف معترضان پیوسته اند. اصرار مکرون بر مواضعش ممکن است باعث سقوط دولت در فرانسه و بروز بی ثباتی بیشتر شود. جلیقه زردهای فرانسه مدت هاست خیابان های پاریس را قرق کرده اند. آنها شانزه لیزه را زیرورو کرده اند تا دولت از افزایش مالیات سوخت عقب نشینی کند. با اینکه دولت بعد از چند روز کلنجاررفتن با مردم و دستگیری تعداد زیادی از آنها و البته کشته شدن دو، سه نفر، در این موضوع کوتاه آمده، اما معترضان خواسته های دیگری مطرح کرده اند؛ ازجمله افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران و خروج از نظام سرمایه داری و درنهایت استعفای مکرون! چنانچه مکرون کناره گیری کند، مجلس سنا مسئولیت موقت دولت را بر عهده می گیرد و در عرض 20 تا 35 روز فضا را برای برگزاری انتخابات مهیا می کند.

یمن؛ همچنان دور از آرامش

این سربازان حالا حالا ها به سربازخانه ها و پادگان ها بازنمی گردند. با اینکه نمایندگان دولت یمن، حوثی ها، فرستادگان سازمان ملل و دیگر گروه های درگیر در سوئد پشت میز مذاکرات صلح نشسته اند، اما چالش های داخلی همچنان پابرجا هستند و جان شهروندان یمنی را تهدید می کنند؛ ازجمله چالش بر سر خروج از بندر حدیده. نیروهای یمنی شرط گذاشته اند تا زمانی که حوثی ها این بندر را ترک نکنند، آنها هم وضعیت نظامی حال حاضر این منطقه را همچنان حفظ کنند

غزه؛ تظاهرات بازگشت ادامه دارد

بعد از اینکه طرح ضد حماس آمریکا در سازمان ملل شکست خورد، فلسطینی های ساکن غزه با شور و شوق بیشتری در تظاهرات بازگشت شرکت کرده اند. این معترضان هر جمعه با پرچم های فلسطین در دست در نزدیکی مرزهای غزه و اسرائیل حاضر می شوند و خواسته هایشان را فریاد می کشند. تظاهرات بازگشت از ماه ها پیش در سرزمین های اشغالی کلید خورده است. اسرئیل تهدید کرده فلسطینی ها به مرزها نزدیک نشوند، اما معترضان به این حرف ها گوش نمی دهند.