آرشیو دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۱۲
روزنامه فردا
۱۶
میدون و سوفیا

قضیه دلار به زبان ساده

پوریا عالمی

بابای سوفیا و سوفیا از ما می پرسند تو که توی روزنامه ای، بگو ببینم حالا که دلار کشیده پایین چه خواهد شد؟

من جواب می دهم:

ببینید یک عده می گفتند دولت توی بالارفتن قیمت دلار دست داشته که البته دولت به درستی این شایعه را تکذیب کرد، اما خوشبختانه و خداراشکر بدون توجه به بالارفتن قیمت دلار، بانک ها توانستند بخش مهمی از بدهی های خود را پرداخت کنند.

پس ما هم موافقیم که دولت اصلا در بالارفتن قیمت دلار نقشی نداشته. دمش هم گرم.

یک عده اما می گویند ما کاری نداریم چندماه پیش دلار را کی کشیده بالا، سوال اینجاست که کی الان کشیده پایین؟

یک عده می پرسند شما این سلطان سکه را شیفت دیلیت کردی، قبول. سکه هاش کو؟

یک عده می گویند سلطان سکه و مفسدان اقتصادی رانت اطلاعاتی داشتند که کی چی را بخرد و کی چی را بفروشد. خب آن بابایی که از پشت پرده مناسبات اقتصادی خبر داشته و خبرش را درز داده و شیتیلش را گرفته، چی شد؟

یک عده می گویند دلار که کشید بالا، قیمت خانه و ماشین و لبنیات و… مردم هم رفت بالا. الان دلار دارد می آید پایین، تکلیف ملت چیست؟ طرف پراید را خریده 40 میلیون تومان، بفروشد 20 میلیون تومان؟ خانه یکهو از متری هفت میلیون شده متری 12 میلیون تومان و خانه 80 متری را طرف خریده یک میلیارد تومان، الان بفروشد 600 میلیون؟ باقیش کو؟

باقیش مهم نیست. خداراشکر بانک ها بخشی از بدهی شان را داده اند و این یعنی تورم در حال کنترل است. گور بابای نقدینگی هم گلاب بریزید و فاتحه بخوانید!

بابای سوفیا می گوید: خاک توسرت میدون دوم! که هر دولتی تا آرنج دستش را بکند توی عسل و بگذارد دهان ملت، تو گازت را می گیری.

سوفیا می گوید: ولی میدون دوم حقیقت این است که چه دلار برود بالا، چه بیاید پایین فرقی در حال تو ندارد. تو زیر خط فقری و آن زیر برات فرقی نمی کند بالاسرت چه چیزی بالا و پایین می شود.