آرشیو پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۹
جهان
۲۲
گزارش

گلوله جنگی و گاز اشک آور؛ پاسخ پلیس ضد شورش سودان به معترضان

گروه جهان: پلیس ضدشورش سودان در خارطوم، پایتخت این کشور به روی معترضان به گرانی و کمبود نان با گلوله جنگی و گاز اشک آور آتش گشود. این اقدام پلیس برای ممانعت از هجوم مردم خشمگین به سوی کاخ ریاست جمهوری بود.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، تصاویر ویدئویی که روز سه شنبه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود، نشان می داد جمعیتی بالغ بر چند صد نفر در حال حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری واقع در حاشیه رود «نیل آبی» در قلب خارطوم، هستند.

این معترضان قبل از آنکه هدف شلیک گلوله جنگی و گاز اشک آور پلیس قرار بگیرند، شعارهایی با محتوای تغییر رژیم سر می دادند. این تظاهرات های مردمی در سودان از حدود یک هفته قبل علیه دولت عمرالبشیر آغاز شد و علت اصلی اش افزایش قیمت ها، کمبود کالاهای اساسی و بحران نقدینگی است. به گفته خبرنگار الجزیره که در خارطوم مستقر است، هر روز که می گذرد بر شدت شعارهای تغییر رژیم سودان افزوده می شود. به نظر می رسد، معترضان بیش از هر زمان دیگری خواستار تغییر هستند زیرا حتی پس از آنکه پلیس علیه آنها گاز اشک آور شلیک کرد، برخی حاضر به ترک صحنه نشدند و حتی به سمت پلیس حمله کردند و به فریادشان مبنی بر اینکه رئیس جمهور باید برود، ادامه دادند. عمر البشیر روز دوشنبه پس از حدود 5 روز سکوت مقابل اعتراض های مردمی، وعده بهبود وضعیت اقتصادی مردم را داد اما هیچ اشاره ای به طرح و برنامه اش برای این اصلاحات اقتصادی نکرد.

بنا بر گزارش خبرنگار الجزیره، مردم در واکنش به این اظهارات عمرالبشیر می گویند، اصلاحات نمی خواهند زیرا در حدود سه دهه ای که عمرالبشیر بر راس قدرت بوده کار زیادی نکرده است. اسماعیل کوشکوش، خبرنگار سودانی - امریکایی در مصاحبه با الجزیره گفت، عمرالبشیر حدود سه دهه از نبود یک حزب اپوزیسیون قدرتمند سود برد اما حالا سودان شاهد موج تازه و بی سابقه ای از ناآرامی هاست. آنچه امروز در سودان می بینیم متفاوت است. گروه های اپوزیسیون هر کدام بر اساس پایه سیاسی که دارند به خیابان ها می آیند و به معترضان می پیوندند.