آرشیو پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۵۹
ایران جمعه: داستان عکس ها
۱۱

داستان یک چهره

داستان عکس های 2018

آرش خاموشی (عکاس)

سال 2018 چند روز دیگر به پایان می رسد. ما در این سال همچون سال های گذشته شاهد تکرار خشونت، جنگ و کشتار در سراسر دنیا بوده ایم. زورآزمایی سیاستمداران، کشتار مردم در نوار غزه و یمن، داستان جنگ چندین ساله سوریه، خشکسالی زمین، بحران های محیط زیستی، همه و همه جزو خاطرات بد استمراری امسال است.

در کنار همه زشتی ها مجموعه عکس و گزارش نشنال جئوگرافیک به عنوان «داستان یک چهره» چهره به یادماندنی ترین و زیباترین عکس های امسال است. مگلی استیبرز و لین جانسون رز روند انجام «پیوند صورت» کیتی استابلفیلد را عکاسی کرده اند. استیبرز را می توان جزء عکاسان مولف برشمرد.

عکاس آژانس عکس و همچنین همکار همیشگی مجله نشنال جئوگرافیک که به خاطر عکس هایش در مورد روابط انسانی و موضوعات اجتماعی یکی از اعضای گروه women vision است. لین جانسون دیگر همکار همیشگی مجله نشنال جئوگرافیک طی 35 سال گذشته از شرایط و موضوعات انسانی در سراسر دنیا عکاسی کرده است. مجله نشنال جئوگرافیک در شماره ماه سپتامبر خود روایت تصویری این عکاس را به همراه گزارش جوانا کانرز گزارشگر روزنامه پلبن دیلر کلیولند به نام «داستان یک چهره» چاپ کرده است.

داستان دختری 21 ساله به نام کیتی استابلفیلد که در سن 18 سالگی به خاطر یک مساله احساسی به وسیله تفنگ ساچمه ای اقدام به خودکشی کرده است؛ خودکشی نافرجام. کیتی زنده ماند و طی 3 سال 30 بار مورد عمل جراحی قرار گرفت که در آخرین آن که 31 ساعت به طول انجامید پزشکان موفق به عمل پیوند صورت ناقص و آسیب دیده وی شدند ولی ما می توانیم در این عکس احساس غرور و اراده و زیبایی درونی کیتی را ببینیم. ما در این مجموعه عکس نظاره گر لحظاتی دشوار هستیم. لحظاتی پر از احساس صبر و استقامت، ما در این مجموعه عکس شاهد روابط شگرف انسانی، شاهد داستان هویت و معجزه های خارق العاده پزشکی هستیم.