آرشیو یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۷
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

ضرورت تجمیع واحدهای تولیدی استفاده کننده از پسماندهای نفتی در اصفهان

انتقال و ورود سالانه دست کم 52هزار تن پسماند صنعتی حاصل از فرآیندهای نفتی به اصفهان و تبدیل آن به محصولات دیگر در کارگاه ها و واحدهای صنعتی به تاکید کارشناسان چالش جدیدی را در استان ایجاد کرده که معلوم نیست فرصتی برای توسعه صنعتی است یا تهدیدی زیست محیطی . به گزارش ایرنا، یک استاد دانشگاه و پژوهشگر زیست محیطی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، از جمله راهکارهای رفع چالش مربوط به واحدهای تولیدی استفاده کننده از پسماندهای نفتی را تجمیع آنها در یک یا چند مکان خاص، محدودیت در ورود این پسماندها به استان اصفهان و اولویت استفاده از محصولات آنها برای صنایع داخل استان یا کشور عنوان کرد.

این پژوهشگر زیست محیطی درباره چگونگی ورود پسماندهای نفتی به اصفهان، گفت: طی 10 سال گذشته اداره حفاظت محیط زیست وقت اصفهان با ورود پسماندهای نفتی به این خطه با هدف تبدیل آن به فرآورده های جدید در واحدهای تولیدی و صنعتی موافقت کرد و بدین ترتیب پسماندهای نفتی ابتدا از تهران به اصفهان وارد شدند. این کار به مرور زمان گسترش یافت و اکنون پسماندهای نفتی از سراسر کشور از جمله عسلویه، ماهشهر، تبریز و اراک به اصفهان وارد می شود.

وی با بیان اینکه حتی برخی واحدهای فروشنده این پسماندها حاضرند هزینه حمل و نقل را خودشان پرداخت کنند، اظهار داشت: براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان سالانه 52 هزار تن پسماند نفتی با مجوز این سازمان وارد استان شده و برآورد می شود که 2 تا 3 برابر این رقم به صورت غیرمجاز وارد می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پسماند ثانویه حاصل از فرآوری دوباره این مواد در کارگاه ها و واحدهای صنعتی اگر کنترل نشود و وارد خاک یا آب شود، تبعات زیست محیطی و آلایندگی به همراه دارد زیرا از ترکیبات اسیدی خطرناکی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد این واحدهای صنعتی در محدوده اصفهان، مورچه خورت، شهرک صنعتی «رازی» شهرضا، سگزی، نجف آباد و مبارکه هستند، گفت: به دلیل پراکندگی این کارگاه ها، هیچ مدیریت واحدی بر آنها جهت نظارت و کنترل دقیق وجود ندارد. بیشتر این واحدهای صنعتی بدون مجوز و نظارت سازمان صنعت و معدن، استاندارد و محیط زیست کار می کنند و محصولات آنها به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان صادر می شود.