آرشیو یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۷
سلامت
۱۶
الو دکتر

چرا پدرم افسرده شد؟

دکتر امید مرادی مقدم (دبیر ششمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه)
پدری 71 ساله دارم که چند ماه پیش دچار سکته مغزی شد. برای درمان به مدت یک ماه در بخش مراقبت های ویژه بستری بود. یکی دوماه پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان متوجه علائم افسردگی در پدرم شدم. ابتدا فکر می کردم گذشت زمان شرایط او را بهتر می کند. اما متاسفانه وضعیت او نه تنها بهتر نشد بلکه بدتر شد. روانشناس می گوید این افسردگی ناشی از بستری طولانی مدت در بخش مراقبت های ویژه است آیا این امر واقعیت دارد یا مشکل پدرم به داروهایی که استفاده می کند مربوط می شود؟

بسیاری از بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان ها بستری می شوند مستعد ابتلا به برخی از بیماری های اعصاب و روان هستند. دلیریوم یکی از این بیماری ها است که به عدم شناخت اطرافیان، زمان و مکان منجر می شود.

افسردگی یکی دیگر از بیماری های حوزه اعصاب و روان است که درمیان بیمارانی که مدت طولانی در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند بخصوص گروهی که در اثر تصادفات شدید یا سکته های مغزی دچار آسیب های ماندگار شده اند، به چشم می خورد.

بیماریPTSD یا اختلال استرس پس از صدمه یکی دیگر از بیماری های روحی است که بیشتر در میان افرادی دیده می شود که به دلیل تروماهای خیلی شدید دچار اختلال در عملکرد و بازگشت به جامعه شده اند. بیماران PTSDتحت فشار روحی شدید هستند و با مشکلات بسیار مواجه خواهند شد.

بیمارانی که دچار این مشکلات می شوند با روانکاوی و دارو درمانی معالجه می شوند اما بهتر است برای پیشگیری از بروز این بیماری ها شرایطی برای بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه فراهم شود که بتواند ساعت را ببیند و گذر زمان را احساس کند. همچنین باید بستگان بیمار با رعایت برخی مسائل که به کنترل عفونت های بیمارستانی و انتقال بیماری ها منجر می شود به طور مرتب بر بالین بیمار حاضر شوند تا او احساس تنهایی نکند. اما اگر به هر دلیلی بیمار شما به یکی از بیماری های مربوط به حوزه اعصاب و روان مبتلا شد باید حتما به متخصص مراجعه کنید و موضوع روانکاوی و دارو درمانی را جدی بگیرید.