آرشیو سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۹
فناوری
۱۷
روی وب

ورود فناوری بلاک چین به انتخابات تایلند

دولت تایلند به منظور حفظ یکپارچگی و کاهش تقلب در انتخابات ملی، به فناوری بلاک چین روی آورده و قصد دارد این سیستم هوشمند را در رای گیری های الکترونیکی از جمله انتخابات ملی، ولایتی و همچنین انتخابات هیات مدیره در موسسات تجاری و اقتصادی راه اندازی کند.

به گزارش «ایران آنلاین»، یکی از جنبه های مثبت فناوری بلاک چین شفافیت و امنیت داده ها و اطلاعات است. این عامل اساسی باعث شده است تا بسیاری از صاحبنظران، این فناوری را در یکی از دموکراتیک ترین فرآیندهای جهان از جمله رای گیری و انتخابات آزموده و آن را یکی از مطمئن ترین روش ها برای جلوگیری از تقلب و حفظ یکپارچگی میان شهروندان معرفی کنند.

دولتمردان تایلند نیز در پیروی از چنین ایده ای تصمیم گرفته اند پای فناوری بلاک چین را به سیستم انتخابات ملی خود باز کنند. در انتخابات مبتنی بر فناوری بلاک چین تمامی رای دهندگان نیاز به شناسایی دیجیتالی و اتصال به اینترنت برای شرکت در انتخابات دارند.

در همین راستا مرکز فناوری الکترونیک و کامپیوتر تایلند (NECTEC)، رای گیری الکترونیکی بلاک چین را توسعه داده و تلاش کرده است تا این فناوری را در انتخابات آتی این کشور آزمایش کرده و آن را اجرا کند.در این شیوه دولت و رای دهندگان نیاز به حضور در حوزه های انتخاباتی نداشته و همین امر تا حد بسیار زیادی در وضعیت مالی و وقت رای دهندگان صرفه جویی می کند. در حال حاضر تایلند بر خلاف همسایگان و دیگر کشورهای آسیایی، سیستم رمزنگاری را پذیرفته و تلاش کرده است تا آن را در سیستم اقتصادی و تجاری خود رواج دهد. گفتنی است تایلند اولین کشوری نیست که بر سیستم انتخابات مبتنی بر فناوری بلاک چین متمرکز شده و تلاش دارد تا این فناوری را در سیستم های اقتصادی و همچنین انتخابات پیاده کند. در ماه نوامبر سال گذشته شاهد بودیم که ویرجینیای غربی به طور آزمایشی از این سیستم استفاده کرد. علاوه بر این، در سال 2017 این فناوری در انتخابات شهرداری «زوک» واقع در سوئیس با موفقیت آزمایش شد. شهروندان سوئیسی با استفاده از شناسه دیجیتالی خود و تلفن های همراه شان در رای گیری شرکت کرده و به گفته بسیاری از تحلیلگران یکی از انتخابات مطمئن و سالم در جهان را به نام خود ثبت کردند.