آرشیو سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۶۹
رسانه
۱۵
شهروند خبرنگار

پویش اینترنتی برای مخالفت با مشاوران جعلی

شبکه های اجتماعی این روزها به صورت گسترده آگهی های تبلیغاتی مربوط به روانشناس ها و مشاورانی را شامل می شوند که در زمینه های مختلف از جمله حل اختلافات زوجین، برقراری ارتباط با فرزندان، درمان افسردگی و… جملات زیبا را به اشتراک می گذارند و از آنها درخواست می کنند با پرداخت هزینه های مختلف، در دوره ها و کارگاه های آموزشی آنها شرکت کنند. این قبیل آگهی ها که معمولا بدون در نظر گرفتن شرایط فردی هر کاربر سعی می کند خدمات روان درمانی را در اختیار او قرار دهد در بیشتر موارد کاربرد چندانی ندارند و به همین دلیل کاربران ایرانی طی چند هفته اخیر با هشتگ هایی نظیر #مشاور_مجازی، #روانشناس_مجازی، و… سعی کرده اند مخالفت خود را با این اتفاق اعلام کنند.

در این هشتگ ها کاربران سعی کرده اند تجربیات ناموفق خود را در جریان استفاده از خدمات روانشناسی مجازی با یکدیگر به اشتراک بگذارند و آن دسته از کاربرانی که این قبیل آگهی های تبلیغاتی را جدی می گیرند، آگاه کنند. معمولا تمام تلاش آگهی های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی که با هشتگ های مشابه سعی در جذب کاربران دارند روی این مساله معطوف شده است تا محتوای ساختارشکنانه در مورد تجربیات منفی خانم ها یا آقایان در مقابل یکدیگر را پررنگ کنند و از این طریق گروه جنسی مخالف را عامل اصلی این تجربیات بدانند. در پایان این آگهی های تبلیغاتی نیز معمولا یک شماره تلفن یا راه دسترسی به ابزارهای پیام رسان نظیر واتس اپ ارائه می شود تا کاربران از این طریق مشاوره های لازم را در اختیار بگیرند و فرآیند فروش فیلم و اسلایدهای آموزشی به آنها آسان تر شود.

این آگهی ها بسیاری از کاربران اجتماعی را دچار مشکل کرده است و در نتیجه آن هشتگی با عنوان #مشاغل_کثیف ارائه شده است که در آن تمامی کانال های اجتماعی که به این صورت قصد فریب کاربران ایرانی را دارند، معرفی می شوند و افرادی که تجربیات ناخوشایند را در این زمینه کسب کرده اند از طریق همین پویش اینترنتی می کوشند دیگران را آگاه کنند تا فریب این قبیل آگهی ها را نخورند.