آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۹
صفحه آخر
۲۴
چهره

آثار تجسمی لیلی گلستان کتاب می شود

لیلی گلستان از آن دست هنرمندان حوزه تجسمی است که فعالیت های نوشتاری اش او را نسبت به خیلی از همکارانش متفاوت می کند. او هم نقاش است، هم مترجم، هم نویسنده و هم البته نگارخانه دار.

قرار است چهارم بهمن ماه کتابی به نام «مجموعه خصوصی» از لیلی گلستان رونمایی شود. کتابی که مجموعه ای است از آثار خلق شده در عرصه هنرهای تجسمی این هنرمند و نویسنده. او در گفت وگویی درباره این کتاب توضیح داد که تصمیم گرفته است مجموعه هنرهای تجسمی اش را در قالب کتاب منتشر کند. گلستان از توصیه اش به همکاران خود برای درآوردن چنین کتابی نیز سخن به میان آورد: با خیلی ها صحبت کردم که بیایید همه این کار را بکنید؛ خیلی ها گفتند ما دوست نداریم مردم بدانند ما چه چیزهایی داریم. این حرف برایم خیلی عجیب بود. به نظرم مردم باید بدانند که سهراب سپهری، زنده رودی و سایر هنرمندهای مهم، چه کارهای دیگری کرده اند که هنوز کسی ندیده است. این کارها در خانه من است و دیده نشده و فقط کسانی که به خانه ام آمدند این ها را دیده اند. باید همه این آثار را ببینند. من فکر کردم حتما این کار را انجام بدهم. بالاخره با نشر چشمه وارد صحبت شدم و این اتفاق افتاد.

گلستان در گفت وگو با ایسنا با اعلام اینکه در این کتاب 133 کار چاپ شده است، افزود: این کتاب دو مقدمه دارد؛ یکی مقدمه خودم و یکی مقدمه دکتر مجابی که خیلی جذاب نوشته اند و تاریخ مجموعه داری در ایران را روایت کرده اند. مشخصه جالب این کتاب این است که من برای هر اثر یک یادداشت چند خطی نوشته ام.

از گلستان تاکنون آثار متعددی در قالب کتاب منتشر شده از میان آنها می توان به ترجمه هایش از نویسندگانی چون اوژن یونسکو، کریستوفر فرانک، آلبر کامو و ایتالو کالوینو اشاره کرد. او همچنین آثار غیرداستانی متعددی ترجمه کرده که «زندگی، مرگ و دیگر هیچ» اوریانا فالاچی و «شش یادداشت برای هزاره بعدی» ایتالو کالوینو از آن جمله اند.