آرشیو دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۰
جهان
۲۰
خاورمیانه

انفجار بمب در اطراف دمشق

گروه جهان - در شرایطی که ارتش سوریه در بسیاری از مناطق این کشور برتری میدانی دارد و در تلاش است ثبات و امنیت را حاکم کند، مخالفان دولت دمشق دیروز یکشنبه یک مقر نظامی در منطقه «المتحلق» در جنوب دمشق را هدف قرار داده و منفجر کردند. شدت انفجار در حدی بود که صدای آن در سراسر دمشق شنیده شد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) این خبر را منتشر اما آمار دقیق تعداد کشته و زخمی ها را اعلام نکرد و تنها نوشت، عده ای کشته و زخمی شدند. یک گروه وابسته به مخالفان سوری مسئولیت انفجار صبح دیروز در دمشق را برعهده گرفت. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز گفت: در پی انفجار تیراندازی نیز در منطقه رخ داد. این اولین انفجار در دمشق طی بیش از یک سال گذشته است. آمار دقیق تلفات این انفجار هنوز اعلام نشده است.

براساس گزارش رسانه های محلی، نیروهای امنیتی دیروز انفجار دومی را با خنثی کردن بمبی در جنوب دمشق ناکام گذاشتند. نیروهای امنیتی به منظور حفظ جان شهروندان به تعقیب تروریست ها در منطقه پرداخته و مسیر منتهی به این منطقه را از سمت کفر سوسه، المزه و پل الزاهره بستند. اطلاعات تایید شده وجود دارد مبنی بر اینکه یک تروریست نیز بازداشت شده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع اطلاع رسانی وابسته به مخالفان سوریه گزارش داد، گروه «سریه ابوعماره» که ماموریت های ویژه در ارتش آزاد سوریه را برعهده دارد اقدام به انفجار علیه این مقر امنیتی کرد. این گروه وابسته به ارتش آزاد سوریه قبلا نیز عملیات ویژه علیه نیروهای دولت سوریه را در مناطق مختلف انجام داده بود.

دیروز یکشنبه همچنین منابع مطلع از کشته و زخمی شدن دست کم 28 شهروند سوری در انفجار دو بمب در عفرین سوریه خبر دادند.

این انفجارها در حالی است که یک هیات اردنی متشکل از پیمانکاران به ریاست احمد الیعقوب به دمشق سفر کرده است تا درباره بازسازی سوریه با مقامات سوری رایزنی کند.

محمد فرویل، یکی از اعضای پارلمان سوریه تصریح کرد: اتحادیه پیمانکاران در سوریه و همتایانش در اردن به دنبال تشکیل کمیته مشترکی جهت بررسی راه های مشارکت پیمانکاران اردنی در پروژه های بازسازی سوریه هستند.

فرویل در ادامه افزود: قرار است نشستی با حضور اتحادیه پیمانکاران عرب در سوریه در همین زمینه برگزار شود.